Didmeninei degalų kainai pakilus 40 proc., rekordinės kainos pasivijo ir galutinį vartotoją

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija perspėja, kad su beprecedenčiu degalų brangimu mūsų šalis susiduria kaip ir kitos užsienio šalys. Gana stabilias degalų kainas šiuo metu į kosmosą skraidina Ukrainoje prasidėjęs karas: viskas prasidėjo nuo lengvos vairuotojų panikos vasarį, o šiuo metu pasaulinę naftos rinką iš esmės perbraižo geopolitiniai sprendimai bei griežtos sankcijos agresorei Rusijai.

Asociacijos vadovas Emilis Cicėnas sako, kad mažmeninės degalų rinkos dalyviai turi ribotas galimybes sandėliuoti degalų atsargas, rezervuarų talpos yra pritaikytos rutininiam degalų poreikiui. Atitinkamai jei prasideda didesnis, ypač panikos diktuojamas pirkimas, rezervuarų atsargos išsenka ir yra papildomos tuo momentu rinkoje galiojančia kaina.

„Vasario pabaigoje įvykdyta karinė Rusijos agresija prieš Ukrainą Lietuvoje taip pat sukėlė tam tikrą paniką. Tikrai nebuvo taip, kad prie degalinių rikiuotųsi kilometrinės eilės, tačiau į jas dėl visa ko suko tie vairuotojai, kurie įprastu metu to nebūtų darę, buvo pildomi ne tik transporto priemonių bakai, bet ir nešiojamos talpyklos. Intensyvesni klientų srautai nulėmė, kad visi kartu išnaudojome pigesnių degalų atsargas, o jas teko pildyti jau gerokai brangiau didmeninėje rinkoje kainuojančiais degalais“, – pastebi E. Cicėnas.

Rusijos karinės pajėgos į Ukrainą įžengė vasario 24 dieną, o rinkos į karą sureagavo brangimu.

Lemtingą karo pradžios rytą nafta, kuri yra neatsiejamas galutinių kainų vartotojams faktorius, kainavo 97 JAV dolerius už barelį, o praėjus porai savaičių jos kaina jau viršijo 120 JAV dolerius už barelį. Tai yra rekordinė kaina, skaičiuojant laikotarpį nuo 2008 metų.

Judėdama paskui didmeninės rinkos tendencijas, vien Lietuvoje didmeninė dyzelino kaina šiuo laikotarpiu augo 40 proc. Kurį laiką dyzelino kainos degalinėse apie 10 centų atsiliko nuo to, kokia kaina dyzelinu buvo prekiaujama didmeninėje rinkoje, kadangi degalinės dar turėjo pigiau įsigytų atsargų.

„Akivaizdu, kad karo akivaizdoje degalų mažmenininkai elgiasi išties atsakingai“, – sako E. Cicėnas.

Pasak jo, šiuo metu ypač sudėtinga prognozuoti, kada didmeninės ir mažmeninės degalų kainos pasieks lubas, nes tai lems daugybė faktorių: kokią naftą pirks ir perdirbs Lietuva, kitos Europos bei pasaulio šalys, kaip situaciją rinkoje keis sankcijų griežtumas, vertybiniai pasirinkimai, politiniai sprendimai.

Vis dėlto, abejonių nekelia tai, kad Rusijos žaliavinės naftos atsisakymas kainuos vien dėl to, kad alternatyvaus tiekimo grandinės bus ilgesnės, sudėtingesnės bei brangesnės.

Asociacijos vadovo teigimu, didžiąją degalų kainos dalį sudaro jų savikaina arba didmeninė kaina, kuriai įtaką nuolat daro įvairiausių veiksnių visuma. Mažmeninėje prekyboje degalinių pelno marža sudaro apie 10 Eur centų prie dabartinių kainų, neatskaičius nuolaidų suteikiamų lojalumo programų dalyviams ar suteikiamas pardavimo skatinimo akcijų metu.

Jis neigia atsiradusias spekuliacijas dėl degalinių tinklų dirbtinio degalų kainų padidinimo ir siekio pasipelnyti karo Ukrainoje sąskaita.

„Degalinių tinklai, suprasdami, kad degalai yra pirmojo būtinumo prekė, šiuo metu ne tik taiko minimalų antkainį, bet dažnu atveju ir patys prisideda ar organizuoja paramos akcijas nukentėjusiems nuo karo Ukrainoje. Noriu patikinti, kad rekordines degalų kainas lemia išskirtinai nepalankūs pokyčiai didmeninėje rinkoje. Mes stengiamės maksimaliai solidarizuotis su vartotojais, kiek tik leidžia kiekvienos įmonės galimybės, nes esame suinteresuoti, kad net ir tokioje situacijoje vartojimas nenutrūktų“, – teigia asociacijos vadovas.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: