Europos astronautai kosmose užkandžiaus Panevėžyje kurtais skanėstais

Šaltyje džiovintus užkandžius gaminanti Panevėžio bendrovė UAB „Geld Baltic“, valdanti prekės ženklą „Super Garden“, laimėjo Europos kosmoso agentūros skelbtą konkursą ir vystys naują į kosmosą keliausiančių užkandžių receptūrą. Pasak įmonės įkūrėjos Lauros Kaziukonienės, ši inovacija praturtins astronautų meniu ne tik maistingumu, bet ir skoniu.

„Šaltyje džiovinti galima viską – net ir šaltibarščius, sūrį, mėsą ar alkoholinius gėrimus. Pavyzdžiui, mums proveržį sukūrė šaltyje džiovinti ledai, kurie netirpsta  – jų pirkėjai pageidauja dešimtyse pasaulio rinkų, kuriose prekiaujame.

Tad ir Europos astronautams turime galimybę sukurti platų, skonių įvairovę ir maistingumą užtikrinantį užkandžių meniu“,  – sako L. Kaziukonienė.

Jos teigimu, reikalavimai maistui, keliausiančiam į kosmosą, yra išskirtinai aukšti ir sudėtingi: jis turi ne tik būti pritaikytas didelėms temperatūros bei slėgio amplitudėms, užimti itin mažai vietos, neturėti jokio kontakto su oru ir aplinka, itin ilgai išlikti šviežias, būti maistingas ir pasiūlyti visus reikiamus vitaminus bei mineralus, bet, svarbiausia, būti ir skanus. 

Kosmoso maistas ilgą laiką nepasižymėjo išraiškingais skoniais, nes to užtikrinti neleido technologijos. Tačiau būtent ten skonio intensyvumas yra labai svarbus: kosmose sutrinka skonio receptoriai, sumažėja jų jautrumas, sako ekspertė.

„Technologijoms tobulėjant, „NASA“ išvystytas džiovinimas šaltyje atvėrė visiškai naujas galimybes astronautų gyvenimą Tarptautinėje kosminėje stotyje praturtinti tokiais mažais, bet svarbiais gyvenimo džiaugsmais, kaip skanus maistas. Tai reikšmingai prisideda prie jų emocinės gerovės, leidžia atkurti į gyvenimą namuose panašius potyrius. Todėl vystydami užkandžių receptūras didelį dėmesį skirsime nacionalinėms virtuvėms: atsižvelgsime į Europos astronautų tautybes ir jiems įprastus skonius.

Technologiškai šiandien galime žengti dar toliau – „Super Garden“ komandoje taikome ne tik naujausias džiovinimo šaltyje technologijas, bet ir dirbame su visiškai naujais, iki šiol plačiai dar nepritaikytais baltymų, būtinų kiekvienam sveikam užkandžiui, šaltiniais, kurie, tikimės, užtikrins dar greitesnę evoliuciją astronautų maisto sektoriuje“, – pasakoja L. Kaziukonienė.

L. Kaziukonienė.

Verslininkė teigia, kad į kosmosą keliausiantys užkandžiai – tai iki miltelių išsausinti ir natūraliais riebalais bei baltymais praturtinti įvairūs produktai: vaisiai, daržovės, uogos, pieno ir mėsos produktai ar ištisi patiekalai. Įgiję kubelio formą, jie išlaiko visas skonines ir maistines savybes, tačiau tinkami vartoti išlieka nuo 2 iki 20-ies metų, nes nesant drėgmės maiste nevyksta mikrobiologiniai procesai.

Europos kosmoso agentūros skelbiama informacija rodo, kad šiuo metu visą džiovintą maistą astronautams Tarptautinėje kosminėje stotyje teikia tik JAV gamintojai, tad Europoje tai – vis dar laisva niša. Tiesa, panevėžiečių sukurta technologija, prieš siunčiant užkandžius į kosmosą, dar turės praeiti itin sudėtingą patikrą – visas astronautų maistas privalo būti atsparus sudėtingoms sąlygoms, kuriose bus laikomas.

„Super Garden“ susidomėjimo iš Europos kosmoso agentūros sulaukė dar 2022 metais, todėl norisi pasidžiaugti kad nuoseklus įmonės darbas ir aktyvus įsitraukimas į Lietuvos bei tarptautinę kosmoso sektoriaus ekosistemą tapo įvertinimu ir iš EKA, kuri rekomenduoja skirti finansavimą „Super Garden“ projektui.

EKA finansavimas yra ne tik įvertinimas, tačiau ir atsiveriančios naujos galimybės. Kadangi astronautų aprūpinimas maistu yra labai siaura niša, Europoje iš esmės dominuoja Prancūzijos kosmoso agentūra (CNES), todėl matydamas, jog projekto rėmuose „Super Garden“ ketina bendradarbiauti su CNES labai tikiuosi, kad tai taps ne vienkartiniu projektu, tačiau padės įmonei atverti naujų horizontų ateityje. O ta ateitis atrodo šviesi, nes matome, jog per artimiausią dešimtmetį buvimo kosmose tikslas gali apsiriboti ne tik moksliniais tyrimais ar eksperimentine veikla, tačiau sulauksime ir kosmoso turizmo proveržio. Todėl aprūpinimas lengvu, maistingu bei kokybišku maistu bus vienas iš tikslų“,– sako Eigirdas Sarkanas, Inovacijų agentūros Space Hub LT ekspertas.

Kosminiai užkandžiai bus kuriami UAB „Geld Baltic“ patentuoto produkto pagrindu.

Verslo idėja gimė prie pusryčių stalo

Ką tik aštuntąjį gimtadienį atšventęs prekės ženklas „Super Garden“ – L. Kaziukonienės įkurtas verslas. Moteris pasakoja, kad idėja jam gimė buityje, prie pusryčių stalo.

„Vaikai vis išvalgydavo dribsniuose esančius džiovintus vaisius ir likdavo vien avižos. Norėjau nupirkti vaisių papildomai, bet pastebėjau, kad tokių parduotuvėse – tiesiog nėra. Tad ir nusprendėme jų pasiūlyti: sveikas, skanus ir vaikams akivaizdžiai patinkantis užkandis“, – sako verslininkė.L.Kaziukonienė rinkoje išsiskiria šaltyje džiovinamų produktų įvairove. Įprasta matyti šaltyje džiovintus vaisius ir uogas, tačiau „Super Garden“ kataloge: ir daržovės, sūriai, ledai, saldainiai, zefyrai, guminukai, prieskoniai, arbatos, įvairūs užkandžiai, granola, glotnučiai, pieno kokteiliai ir daugybė kitų produktų.

Ambicija – pasaulinė rinka

„Super Garden“ savo produkcija prekiauja 40-yje valstybių, ją galima rasti ne tik didžiausiose internetinėse prekybos platformose, bet ir tokiose išskirtinėse vietose kaip „California Science Center“, aukščiausiame pasaulio pastate Burj Khalifa Dubajuje, įvairių šalių prekybos centruose ir kitur. 

„Mūsų užkandžius rasti galima nuo Japonijos iki JAV, nuo JAE iki Pietų Afrikos Respublikos. Bet potencialo augimui vis dar turime daug“, – sako L. Kaziukonienė.

Šaltyje džiovintų saldumynų kategorijoje „Super Garden“ – tarp pasaulio lyderių. Pernai atliktas nepriklausomas tarptautinis rinkos tyrimas prekės ženklą įvardino kaip vieną iš 25 didžiausių rinkos žaidėjų pasaulyje.

„Turėdami platų produkcijos asortimentą, užpildome vis daugiau siaurų nišų, kuriose tampame lyderiais dėl inovatyvių sprendimų ir technologijų. Daug žaidėjų šiuose sektoriuose kol kas nėra, todėl dabar – puikus metas įsitvirtinti ir augti, vardą pasaulyje užsitikrinant aukšta kokybe ir kūrybingumu vystant produktus“, – teigia verslininkė.

Tiek pati bendrovė, tiek jos kuriami produktai kasmet pelno naujus apdovanojimus: metų produktu Lietuvoje yra tapęs „Super Garden“ sveikų skanėstų Advento kalendorius, šaltyje džiovintas užkandis „Bites“, arbata „Drinkeat“ ir netirpstantys ledai. Bendrovė pripažinta geriausiu šeimos verslu bei geriausia inovatyvia įmone. L. Kaziukonienė išrinkta metų CEO ir metų verslininke, o šiemet parsivežė apdovanojimą ir iš Dubajaus: tarptautiniuose smulkaus ir vidutinio verslo kūrėjų moterų apdovanojimuose ji pripažinta lydere maisto ir gėrimų kategorijoje.

„Super Garden“ sutartis su Europos kosmoso agentūra – 12 mėnesių, per tiek laiko L. Kaziukonienės komanda turės išvystyti naują užkandžių Europos astronautams koncepciją.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: