Pixabay nuotr.

Finansinio raštingumo pradžia – per klasės valandėlę 1–ojoje klasėje

Kol daug tėvų svarsto, kaip padėti jų paaugliams suprasti pinigų svarbą, daugelyje Lietuvos mokyklų mokiniai jau nuo pirmos klasės pasineria į  finansinio raštingumo ir ekonomikos pasaulį. Ankstyvas finansinio raštingumo mokymas yra puiki galimybė padėti pagrindus finansiškai raštingai ir sąmoningai kartai, sako „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė. 

Finansinis raštingumas – svarbus elementas ekonomikos augimui ir asmeninei gerovei

Įvairiuose tyrimuose pažymima, kad kas antras, kas trečias žmogus pasaulyje susiduria su sunkumais pažinti esmines finansinio raštingumo sąvokas. Prasčiausias finansinis raštingumas dažniausiai – jaunų žmonių. Jauni žmonės pradeda asmeninių finansų valdymą, biudžetavimą, taupymą, pirmųjų pajamų ir karjeros planavimą. Jie priima pirmuosius sprendimus paskolos mokslui, būstui, transporto priemonėms įsigyti, moka pirmuosius mokesčius, uždirba pirmuosius atlyginimus, su kuriais jau turėtų žinoti, kaip elgtis. Nepakankamos žinios, nesuformuoti įpročiai gali privesti prie įsiskolinimų. Asmeninių finansų valdymo klaidas, padarytas pirmaisiais savarankiško gyvenimo etapais, ateityje gali būti sunku ištaisyti.

„Patirtis sako, jog finansinis raštingumas ne tik prisideda prie asmens, šeimos finansinės gerovės, bet ir veikia šalies ekonomikos augimą, investavimo kultūrą. Finansiškai raštingi žmonės turi pakankamai žinių, įgūdžių, sąmoningumo finansiniams sprendimams priimti, daugiau nusimano apie bazinius taupymo ir vartojimo įpročius, paskolas, supranta greitųjų kreditų riziką. Be to, šalys, kurių gyventojai yra labiau pažengę šioje srityje, lengviau išgyvena įvairius ekonomikos sukrėtimus (pavyzdžiui, aukštą infliacijos lygį)“, – finansinio raštingumo naudas vardina A.Rusteikienė.

Anot jos, finansinis raštingumas yra vienas iš bazinių 21 amžiaus gebėjimų, tokių, kaip mokėjimas skaityti, rašyti ar skaičiuoti. Didelė šios srities svarba jauniems žmonėms buvo vienas pagrindinių veiksnių, kodėl ekonominio ir finansinio raštingumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ sukūrė finansinio raštingumo ugdymo programas pradinių klasių mokiniams. Ji pasakoja, jog ankstyvas susipažinimas su finansinio raštingumo principais gali būti labai naudingas tolimesniame gyvenime: valdant asmeninius finansus, kuriant verslus, renkantis karjeros kelią. „Kai pradinių klasių mokiniai baigia mūsų programas, jie jau mokykloje tampa pasiruošę išbandyti save ir verslininko pozicijoje – dalyvauja, pavyzdžiui, „accelerator_x junior“ programoje ir kuria savo mokomuosius verslus“, – sako A.Rusteikienė.

Finansinis raštingumas skatina pilietiškumą

Pradinių klasių finansinio raštingumo programos įgyvendinamos pradinių klasių mokytojų. LJA sertifikuoti mokytojai įgauna galimybę mokyti finansinio raštingumo programų, naudotis metodine medžiaga, įvairiomis vizualinėmis priemonėmis. „Visos trys programos sukurtos specialiai vaikams: turi daug skaitmeninių interaktyvių veiklų, žaidimų, pavyzdžiui, vaikai kuria savo svajonių keksiukų kepyklėlę“, – sako A.Rusteikienė.

„Lietuvos Junior Achievement“ šiemet plečia tris pradinių klasių programas: „Mano bendruomenė“, „Aš pats“ ir „Daugiau nei pinigai“. Planuojama, jog programos turėtų pasiekti 5400 mokinių visoje šalyje. Programos „Mano bendruomenė“ plėtrą remia EEE finansinis mechanizmas „Aktyvių piliečių fondas“. Bendradarbiaujant su „Aktyvių piliečių fondu“ (APF), „Lietuvos Junior Achievement“ paruoš 300 mokytojų, kurie galės mokyti atsakingo pilietiškumo ir mokesčių  mokėjimo, finansinio raštingumo pagrindų, pasitelkiant 2-3 klasių programą „Mano bendruomenė“.

„Dėmesys pilietinio ugdymo kokybės gerinimui ankstyvame amžiuje iš anksto užkerta kelią šešėlinei ekonomikai, ugdo pilietišką ir atsakingai mokesčius mokančią kartą. Programa „Mano bendruomenė“ supažindina su pilietinio dalyvavimo svarba, sprendimų priėmimu bendruomenėje, darbu įmonėse ir valstybės intitucijose, atsakingu mokesčių mokėjimu. 5 užsiėmimų metodika skirta ugdyti  vertybes ir gebėjimus kurti demokratišką visuomenę“, – sako A.Rusteikienė. Ji prideda, jog tai puiki galimybė vesti integruotas pamokas, tikslinę projekto auditoriją supažindinti su pilietinėmis teisėmis ir finansinio raštingumo pagrindais.

Finansinio raštingumo programos atliepia mokyklų poreikį

„Lietuvos Junior Achievement“ kartu su Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija 2019 m. apklausus per 100 Lietuvos pradinio ugdymo mokyklų išryškėjo, kad mokykloms trūksta mokomosios medžiagos finansinio raštingumo, verslumo ugdymo ir atsakingo mokesčių mokėjimo temomis. „Šių rezultatų vedini drąsiai ėmėmės ruošti pradinių klasių programas“, – prisimena A.Rusteikienė.

„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė pasakoja, jog pirmą kartą išbandžius programą ir atlikus apklausą, mokytojai pažymėjo, kad daugiau nei 60% mokinių suprato, kaip paskirstomi pinigai, kam ir kodėl renkami mokesčiai, kaip pinigai juda rinkoje, kaip bendruomenėje priimami sprendimai, kodėl svarbus iniciatyvumas ir atsakomybė.

Programos įgyvendinime aktyviai dalyvauja ir tėvai. „Kai tėvų susirinkimo metu papasakojote apie pilotinį projektą, pati sau galvojau – kažin, ar bus įdomu vaikams? Bet dabar klausausi savo sūnaus ir džiaugiuosi, kiek jis daug supranta… Kur iškeliauja uždirbtas atlyginimas, kaip surenkami mokesčiai, kaip keliauja pinigai. Jis sakė, kad vien dėl šios programos laukia penktadieniais vykstančių klasės valandėlių“, – istorija apie savo sūnaus pažangą dalinasi Alytaus Dainavos progimnazijos mokinio mama.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: