Pixabay nuotr.
Gauti kreditą „Luminor“ banko klientei sutrukdė vyresnis amžius
Paprašiusi pratęsti mokėjimo kortelės kreditą, „Luminor“ banko klientė liko nusivylusi – esą ji iki kredito sutarties galiojimo pabaigos būtų viršijusi paties banko nustatytą maksimalią amžiaus ribą, todėl paslaugos negaus.
Moteris pasiskundė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, kuri įžvelgė diskriminaciją ir paragino banką keisti klientų kreditingumo vertinimą – maksimalios asmens amžiaus ribos nelaikyti vieninteliu kriterijumi, lemiančiu tai, ar paslauga bus suteikta.
Tikroji priežastis paaiškėjo iš antro karto
„Luminor“ klientė aiškino, kad dar šių metų birželį baigėsi jos mokėjimo kortelei suteikto kredito limito terminas, o internetu pateiktą prašymą dėl jo atnaujinimo bankas atmetė. Pateiktas motyvas – jos finansinė situacija neatitinka kredito sąlygų. Tai moters neįtikino.
„Šio banko klientė esu jau kelis dešimtmečius, naudojausi vartojimo kreditu, būsto paskola, visada laiku mokėjau įmokas, turiu stabilias mėnesines pajamas, siekiančias 1400 eurų. Tad tokio sprendimo motyvų negaliu suprasti“, – skunde Tarnybai tvirtino moteris.
Ji dar kartą kreipėsi į savo kredito įstaigą, tada paaiškėjo, kad kliūtis yra moters amžius. „Kredito limito sutartis pasirašoma trejų metų laikotarpiui. Tai reiškia, kad sutarties pabaigoje jūsų amžius viršys 75 metus. Dėl to kredito limitas nebegali būti suteiktas“, – rašoma banko atsakyme klientei.
Riba nėra paremta įstatymu
Atlikdama tyrimą, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nustatė, kad „Luminor“ vidiniuose teisės aktuose nustatyta maksimali amžiaus riba kai kurių banko paslaugų suteikimui neparemta kreditų išdavimą reglamentuojančiu įstatymu bei atitinkamais Lietuvos banko nuostatais. Juose kalbama tik apie minimalią amžiaus ribą bei senatvės pensijos gavimo faktą.
Anot lygių galimybių kontrolierės pareigas laikinai einančios Seimo kontrolierės Jolitos Miliuvienės, banko nustatyta maksimali kredito gavėjų amžiaus riba nėra siejama su senatvės pensijos mokėjimo pradžia, kas galėtų indikuoti galimą pajamų sumažėjimą ir atsargesnį kredito gavėjo vertinimą. Be to, tokia riba taikoma neatsižvelgiant į pajamų gavimo šaltinius, jų tvarumą bei kitas aplinkybes.
„Kitų objektyvių ir logiškai argumentuotų motyvų, pagrindžiančių šią tvarką, iš banko negavome. Tad ji vertintina kaip ribojanti vyresnių nei 75 metų žmonių galimybes naudotis mokėjimo kortelės kreditunet ir gaunant stabilias pajamas. Tai asmenims gali sukelti kliūčių įsigyjant tam tikras paslaugas, pavyzdžiui, keliaujant, nuomojantis automobilį, kai reikalaujama banko garantuojamo kreditinės kortelės limito“, – pastebėjo J. Miliuvienė.
Kontrolierė akcentavo, kad vyresnis amžius neturėtų būti pagrindinė priežastis neišduoti kredito, o priimdamas sprendimus, kiekvienu atveju bankas privalėtų įvertinti atsakingo skolinimosi kriterijų visumą.
„Rekomenduojame bankui apsvarstyti maksimalios amžiaus ribos pagrįstumą ir teisėtumą, bei, siekiant išvengti tokių diskriminacinių situacijų, apskritai jos atsisakyti“, – sakė J. Miliuvienė.
Tarnybos akiratyje – antrą kartą
„Luminor“ bankas pripažino, kad šiuo konkrečiu atveju klientės kredito vertinimo procesas nebuvo vykdomas tinkamai, esą tai įvyko dėl darbuotojos klaidos. Įstaigos atstovai taip pat patikino, kad svarsto kredito limitų suteikimą ar pratęsimą ir vyresniems nei 75 metų asmenims.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba atsižvelgė į tai, kad bankas pripažino buvęs neteisus, pasiūlė klientei iš naujo nustatyti jos mokumą, atsižvelgiant į kitus kriterijus, tad tyrimą dėl diskriminacijos nutraukė.
Tai jau antras kartas, kai Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba tiria skundus dėl „Luminor“ banko – prieš penkerius metus buvo nustatyta, kad įstaiga diskriminavo vyresnius asmenis neleisdama pasinaudoti kreditinės kortelės savininkams teikiamu kelionių draudimu.
Pamatykite naujienas pirmi!
Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!