Kur užkoduota naujai įkurto verslo sėkmė?

Rasa Verkauskaitė-Kazanskienė, „Swedbank“ smulkių verslo klientų ir rinkodaros skyriaus vadovė.

Per pastaruosius metus šalies gyventojų noras imtis savo verslo tik sustiprėjo, rodo „Swedbank“ stebimos tendencijos. Tai patvirtina ir Registrų centro duomenys, rodantys, kad naujai įsteigtų įmonių skaičius per pirmuosius 12 pandemijos mėnesių, skaičiuojant nuo 2020 m. balandžio, išaugo apie 20 proc., palyginti su ankstesniais metais.

Tai patvirtina nuostatą, kad verslą steigti visada yra tinkamas metas. Apklausę per pastaruosius 2 metus įsteigtų įmonių savininkus, pastebėjome, kad sprendimą steigti verslą dažniau lemia vidinės priežastys, o ne išorinės aplinkybės.

Imtis verslo per pandemiją šalies gyventojus skatino savarankiškumo ir laisvės poreikis, o įgalino turimos žinios, gebėjimas susirasti trūkstamą informaciją ir asmeninis kapitalas. Kokia dar motyvacija būdinga verslo kūrėjams ir kokias pamokas galėtų išsinešti dar tik svarstantys apie nuosavą verslą?

Pagrindinis motyvas – būti savarankišku

Apklausos rezultatai parodė, kad imtis nuosavo verslo labiausiai skatino didesnės laisvės siekis. Pagrindinis variklis pradėti nuosavą verslą buvo noras dirbti sau bei kontroliuoti savo įmonės plėtrą. Tuo naujos veiklos pradžią grindė daugiau nei pusė (52 proc.) respondentų.

Pandemija tapo tuo laikotarpiu, kai virš 40 proc. „Swedbank“ apklausos respondentų pasiryžo įgyvendinti seniai puoselėtą verslo idėją, dar 16 proc. teigė, kad verslą pradėjo, įžvelgę atsivėrusią nišą naujiems produktams ir paslaugoms.

Tuo metu noras gauti daugiau pajamų nebuvo pagrindinė motyvacija − steigti verslą dėl didesnio uždarbio ryžosi tik maždaug kas ketvirtas apklausos dalyvis.

Pastarieji keleri metai sustiprino žmonių norą siekti daugiau laisvės ir savarankiškumo kasdieniame gyvenime, o nuosavo verslo įsteigimas yra vienas iš būdų šį siekį įgyvendinti.

Kita vertus, reikia turėti omenyje, kad norint daugiau savarankiškumo, reikia būti pasirengus prisiimti didesnę riziką bei atsakomybę. Nusprendę įgyvendinti savo idėją, niekada iki galo nežinome, su kokiais iššūkiais mums teks susidurti, tačiau tikrai žinome, kad nuo šiol atsakomybė už sėkmes ir nesėkmes tenka mums patiems.

Patirties trūkumas netrukdo

Vieni atrado naujas verslo galimybes, kiti išaugo valdomo verslo marškinėlius. 18 proc. apklausos respondentų nurodė, kad dėl išaugusių verslo apimčių savo individualios veiklos statusą keitė į mažosios bendrijos ar uždarosios akcinės bendrovės. Kone tiek pat apklausos dalyvių įvardijo, kad turi ankstesnės savarankiško verslo patirties.

Vis dėlto 39 proc. respondentų teigė, kad tai pirmasis jų nuosavas verslas, o kone kas ketvirtas patirtį versle siejo su ankstesnio samdomo darbo patirtimi. Panašu, kad patirties trūkumas nėra stabdis steigti savo verslą, jei žinai, kur ieškoti verslo steigimui ir plėtrai aktualios informacijos.

Net kas antras apklausos dalyvis įvardino, kad verslo klausimais kreipiasi į kitus verslininkus, teisininkus ar konkrečios srities ekspertus. Žinoma, 8 iš 10 informacijos dairosi per tokias informacijos paieškos sistemas, kaip „Google“, o 16 proc. verslo klausimus sprendžia su draugais ir giminaičiais.

Pirmųjų metų iššūkiai

Pradinio kapitalo poreikis ir įmonės veiklai reikalingos įrangos įsigijimas – didžiausi verslo pradžios iššūkiai, kuriuos įvardino didžioji dalis (65 proc.) respondentų. Tačiau ir šie iššūkiai, panašu, įveikiami ryžtingai apsisprendusiems. Apklausos duomenys rodo, kad 9 iš 10 respondentų verslą pradeda iš nuosavų sukauptų lėšų.

Vertėtų atminti, kad objektyvus verslo pradžiai, tai yra, pirmiesiems veiklos metams reikalingų lėšų apskaičiavimas yra svarbus, siekiant sklandaus įmonės veiklos starto. Neretai verslas nepavyksta ne dėl to, kad idėja buvo bloga – koją pakiša tai, kad verslas pritrūksta apyvartinių lėšų ir nebegali vykdyti įsipareigojimų savo klientams ar tiekėjams.

Pradėjus verslą dažniausiai iškylantys iššūkiai susiję su klientų pritraukimu ir pardavimų didinimu, teigia virš 50 proc. respondentų. Todėl reikšminga dalis apklausos dalyvių įvardina, kad pagalba pasiekiant potencialius klientus yra viena iš aktualiausių veiklos pradžioje.

Kokius klausimus apgalvoti

40 proc. apklausos respondentų iššūkiais įvardino pelno didinimą ir piniginių srautų valdymą. Šis rezultatas džiugina tuo, kad jau veiklos pradžioje įmonės galvoja ne tik apie pardavimus, bet ir apie veiklos rezultatą.

Todėl teisingai apskaičiuota tikslinė produkto ar paslaugos kaina, veiklos išlaidų įvertinimas, konkurencinės aplinkos suvokimas yra pagrindiniai aspektai, nuo kurių priklauso verslo pelningumas.

Tiekėjų taikomos atsiskaitymo sąlygos, pirkėjams suteikiami atsiskaitymo terminai, prekių apyvartumo greitis, turimos lėšos versle – tai taip pat reikėtų įsivertinti siekiant valdyti piniginius srautus.

Naujų darbuotojų pritraukimas ir išlaikymas – svarbus iššūkis, kurį įvardina kas trečias apklausos dalyvis. Darbuotojų poreikio planavimas, panašu, yra dar vienas esminis aspektas steigiant naują verslą ar vertinant jo plėtros galimybes.

Samdyti nuolatinius darbuotojus ar aktualias paslaugas teikiančias įmones, o gal darbuotojus nuomotis? Ar rinkoje yra reikalingų specialistų, kokiomis sąlygomis juos galima pritraukti ir išlaikyti, ir kaip tai paveiks mano produkto ar paslaugos kainą – tai tik dalis klausimų, į kuriuos vertėtų atsakyti veiklos pradžioje.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: