AINA.LT nuotr.

LKATA: Vidaus sandoriai atsigręš prieš gyventojus

Lietuvos komunalinių atliekų tvarkytojų asociacija pastebi, kad šalies regionuose dar labiau įsigali vidaus sandoriai, kai komunalinių paslaugos atliekų surinkimo paslaugos perkamos iš savivaldybei pavaldžių įmonių.

Tai pastebima šiaurės Lietuvoje rajonuose, Utenoje, Panevėžyje, Elektrėnuose ar Kaune. Nauji konkursai ten neskelbiami, sutartys su senaisiais vežėjais pratęsiamos nuolat.

Įvairios instancijos teismai bei Konkurencijos taryba ne kartą yra pareiškę, kad ši praktika ydinga.

Naujausias vidaus sandorio pavyzdys Ukmergės rajono savivaldybėje, kur atliekas surinkti norima pavesti UAB „Ukmergės autobusų parkui“. Ši įstaiga už 0,448 mln. eurų įsigijo 6 naudotas šiukšliavežes.

Komunalines atliekas autobusų parkas jau veža. Sutarties tarp Ukmergės rajono savivaldybės ir „Ukmergės autobusų parko“ vertė 5 mln. eurų.

„Esame tikri, kad viešai paskelbtame konkurse Lietuvos komunalinių atliekų tvarkytojų asociacijos (LKATA) nariai būtų dalyvavę konkurse ir  padidinę konkurenciją, – sako LKATA direktorius Simonas Barsteiga. – Be konkurencijos įvykęs konkursas galimai aukštais atliekų tvarkymo mokesčiais nuguls ukmergiškius bei didesnių miestelių Deltuvos, Lyduokių, Pabaisko, Siesikų, Želvos gyventojus“.

Teisininko Liudviko Ragauskio teigimu, vidaus sandorių tvarką nustato Viešųjų pirkimų įstatymas. Norint ginčyti tokį sandorį reikia išnagrinėti ar tai atitinka įstatymą ir per tam tikrą laiką apskųsti teismui arba Konkurencijos tarnybai. Įstatyme yra išdėstyta nuostatos, kad „neturėtų dirbtinai mažinama  konkurencija“ – tai yra nepagrįstai sudaromos palankesnės ar nepalankesnės sąlygos tam tikriems tiekėjams.

Konstitucinis Teismas jau nagrinėjo Viešųjų pirkimų įstatymo tam tikrus punktus ir pateikė išaiškinimus. Minėto įstatymo nuostata numato, kad savivaldybė, organizuodama viešųjų paslaugų teikimą, gali sudaryti vidaus sandorį ir pavesti savo kontroliuojamai įmonei teikti vandens ir šilumos tiekimo, nuotekų valymo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo švietimo, socialinės globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugas.

Teismas 2022 m. gegužės 5 d. nutarimu pripažino, kad savivaldybės gali sudaryti vidaus sandorius dėl tam tikrų viešųjų paslaugų teikimo tik išimtiniais atvejais – tik tada, kai tokių paslaugų teikimas negali būti organizuojamas pasirenkant paslaugų teikėją viešai, pagal Viešųjų pirkimų įstatymą. Prieš sudarant vidaus sandorį turi būti įvertinta atitinkamo sprendimo įtaka sąžiningai konkurencijai, užtikrinant, kad tam tikras viešosios paslaugos teikėjas nebūtų privilegijuojamas, o kiti ūkio subjektai – diskriminuojami.

„Jeigu savivaldybės sudarytų vidaus sandorius nesilaikydamos Konstitucinio Teismo nustatytų sąlygų, Konkurencijos taryba galėtų pradėti tyrimą, ar atitinkami savivaldybių sprendimai nepažeidžia Konkurencijos įstatymo“, – sako L. Ragauskis.

Pasak L. Ragauskio,  nustačius Konkurencijos įstatymo pažeidimą, savivaldybė gali būti įpareigota nutraukti vidaus sandorį ir viešųjų paslaugų teikėją atrinkti organizuojant konkurencingą procedūrą. Taip pat savivaldybei gresia bauda iki 0,5 proc. viešojo administravimo subjekto metinio biudžeto einamaisiais metais ir kitų praėjusiais metais gautų bendrųjų metinių pajamų, bet ne daugiau kaip 60 tūkst. eurų.

LKATA vienija 13 privataus kapitalo įmones, kurios surenka, veža, apdoroja įvairias atliekas ir teikia  teritorijų priežiūros, gatvių valymo, kelių tiesimo bei kitas paslaugas.  LKATA narių 2021 m. apyvarta – 118 mln. eurų.  Įmonėse dirba apie  1000 darbuotojų.

LKATA direktorius – Simonas Barsteiga.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: