Paaiškino, kas iš tiesų neša sėkmę lenktynėse: 300 AG „bomba“ ar mažalitražis „kibiriukas“

Dažnai manoma, kad norint lenktynių trasoje gero rezultato, labai svarbu turėti galingą, sportui paruoštą, kaimenes arklio galių po variklio gaubtu turintį, automobilį. Tačiau „Press Rally“ dalyviai šį mitą griauna: anot jų, kur kas svarbiau yra vairuotojo ir šturmano gebėjimai, mat gerai „susigrojęs“ duetas gali būti pranašesnis ir už tikrą sportinį automobilį pasitelkusį ekipažą.

Pati margiausia publika dažniausiai susirenka „Press“ įskaitoje, kurioje svarbiausias reikalavimas – kad šios įskaitos dalyviai būtų žurnalistai. Dalis ekipažų čia varžosi nuosavais automobiliais, kiti – skolintais, treti sėda prie išties sportinių bolidų vairo. Ir vienbalsiai sutariama, kad norint pergalės, nebūtinai reikia galingo automobilio.

Lenktynininkai užauga ne garaže

Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas, į „Press Rally“ važiuoja 1,8 l darbinio tūrio variklį turinčiu „Toyota MR2 Roadster“ modeliu. Debiutavęs šiose varžybose prieš dvejus metus, pirmaisiais M. Buzelis ir jo šturmanas M. Venskus netgi vylėsi, kad po itin tikslaus važiavimo pelnys pirmąją vietą savo klasėje. Deja, Fortūna nusisuko: paaiškėjo, kad klaidų ekipažas padarė pildydamas laiko kortą, tad smuktelėjo į trečią savo klasės vietą.

Dar po metų tuo pačiu automobiliu tarpusavio dermę atradęs ekipažas taip pat pelnė trečiąją vietą „Press“ įskaitoje A2000 klasėje, o bendrai, vertinant pasiektą rezultatą, buvo trečias pagal greitį tarp visų žurnalistų. Kalbėdamas apie sėkmės elementą, M. Buzelis pabrėžia, kad rezultatų reikia norėti. O tuomet – įdėti nemažai pastangų.

„Daugiau svarbiau yra sugebėti tiksliai rinktis trajektorijas, rasti optimalius stabdymo taškus bei mokytis vairavimo technikos nei tiesiog važiuojant tiesiai spausti akceleratorių. Automobilio greitį lemia ne tik variklio galingumo ir kėbulo svorio santykis, bet ir važiuoklės nustatymai. Tačiau šie kintamieji be patirties rezultatų gali neatnešti – ne veltui yra sakoma, kad lenktynininkais užaugama trasose, ne garažuose“ – akcentavo jis.

Pašnekovo nuomone, pradedantiesiems reikėtų pasirinkti silpnesnius, bet gerai valdomus, lengvesnius automobilius ir išbandyti šiuos slalomo treniruotėse. M. Buzelio nuomone, prie šito pridėjus gerai aplinkoje besiorientuojantį šturmaną, įgijus patirties įprastose slalomo varžybose, galima atrakinti vartus į sėkmę.

Laimi tu, o ne automobilis

Žurnalo „Keturi ratai“ žurnalistas Egidijus Babelis savo karjeroje gali įsirašyti ne vieną įveiktą „Press Rally“. Kiekvieną kartą prie starto jis stojo vis kitokiu automobiliu, tačiau dažniausiai, sako pats, mažalitražiu.

„Toyota Corolla G6R“, „Toyota Yaris T-Sport“, „Toyota Corolla AE86“ – visi turėjo iki 1,6 litro darbinio tūrio variklius. Tik pernai persėdau į „bombą“ – „Hyundai i30 Fastback N“ su 2 litrų turbininiu varikliu ir 275 AG“, – pasakoja jis ir neslepia, kad kiekvienas ralis, nesvarbu, ar važiavo su silpnesniu automobiliu, ar su galingesniu, buvo sudėtingas, mat lenktyniauti teko su sau lygiais konkurentais.

Geriausiai jis įsiminęs „Press Rally“, kai lėkti teko su „Toyota“ modeliais ir lenktyniauti automobilių su varikliais iki 1,6 litro klasėje. Čia, pasakojo žurnalistas, dėl rezultato teko pešti iš automobilių daugiau nei šie gali pasiūlyti, o vienais metais konkurencija buvo tokia, kad iš silpniausia vadinamos klasės net penki dalyviai pateko į ralio geriausiųjų TOP 10.

„Atsipūsti nebuvo kaip: teko per šituos vargus ir medį nulenkti, ir ant podiumo atsistoti. O kai žinai, kad laimėjai tu, o ne automobilis, iškovota taurė iš karto tampa svaresne“, – akcentavo E. Babelis.

Kuri tarpinė svarbiausia

Su kolegų nuostata sutinka ir Laurynas Matonis, šiemet „Press Rally“ startuosiantis su „Mini Cooper S R95“ automobiliu. Pirmąjį savo ralį drauge su šturmanu Sauliumi Masonu jis įveikė pasiskolinęs nediduką benzininį „Toyota Yaris T-Sport“, o antrąjį šturmavo su „Ford Fiesta ST-line“ modeliu. Abu automobiliai itin vikrūs, nors ir ne patys galingiausi, ir, anot žurnalisto, itin tinkami „Press Rally“ formatui.

„Nuostata, kad sportui skirtas automobilis turi būti galingas, garsiai kriokti, turėti daug aerodinaminių elementų, tačiau tai visiškai netiesa. Arklio galios tikrai nereiškia automatiškai pergalių. Svarbu, kaip sakoma, kad tarpinė tarp vairo ir sėdynės nebūtų sugedusi. Kitaip tariant, vairuotojas turėtų būti įgudęs, žinoti, kaip elgtis slalomo trasoje, kaip valdyti automobilį, be to, labai svarbus šturmano darbas. Ir, sakyčiau, tik trečioje vietoje ateina automobilis“, – vertino L. Matonis.

Anot jo, likus mažiau nei mėnesiui iki birželio 26-27 dienomis vyksiančio „Press Rally“, neverta leistis į arklio galių paieškas, kur kas geriau likusį laiką išnaudoti treniruotėms, kuriose būtų lavinama reakcija, greitis, orientacija trasoje.

Jam pritaria ir E. Babelis, pabrėžęs, kad kas iš to, jei pavyks atrasti papildomas kelias dešimtis arklio galių, jei vairuotojas jų suvaldyti nesugebės.

„Galima sugalvoti daug būdų, kaip tapti greitesniu. Jeigu trūksta patirties prie vairo, reikėtų rinktis slalomo treniruotes arba praleisti šiek tiek laiko prie lenktynių simuliatorių. Jeigu norisi patobulinti automobilį, reikėtų pradėti nuo geresnių padangų bei „piktesnių“ stabdžių kaladėlių. Idealiausia, jeigu ir viena, ir kita galima suderinti“, – apibendrino M. Buzelis.

Pagrindinė taisyklė – tvarkingas automobilis

Tai, kad kai kurie „Press Rally“ dalyviai stengiasi pasirūpinti arklių kaimenėmis po variklio gaubtais, pastebi ir padangų gamybos ir saugumo inovacijų lyderio „Continental“ eksporto vadovas regionui Arūnas Kiaušas. Visgi, anot jo, reikia nepamiršti, kad dažnu atveju svarbiau turimą galią suvaldyti, o to tinkamai nepasiruošus, pavyzdžiui, nepasirūpinus padangomis, nepadarysi.

Anot jo, pavyzdys labai paprastas: prastos padangos gali šuniui ant uodegos nunešti visą darbą ieškant kuo daugiau arklio galių, derinant pakabą ar transmisijos darbą, mat neužtikrins tinkamo sukibimo. Tad net ir virtuoziškai vairuojantis pilotas bus priverstas žiūrėti į lėtesnių, tačiau efektyviai padangas įdarbinusių, varžovų automobilių galinius žibintus.

Ir padangos – tik vienas iš elementų, kuriais prieš startą „Press Rally“ turėtų pasirūpinti jo dalyviai. Pavyzdžiui Jevgenij Rašap, „Ferdinand Bilstein“ automobilių detalių gamintojo atstovybės Lietuvoje technikos konsultantas, akcentuoja, kad gana dažnai ryžtingoms lentynėms nusiteikę vairuotojai pamiršta patikrinti savo automobilių eksploatacinius skysčius – stabdžių ir aušinimo, o taip pat ir alyvą.

Tiesa, jis akcentuoja, kad kažko ypatingo čia ieškoti tikrai nereikia: užtenka to, ką rekomenduoja automobilio gamintojas. Visgi net ir mėgėjiškų varžybų dalyviams J. Rašap rekomenduoja alyvą keisti dažniau, mat dinamiškai važiuojant ji greičiau išdega, vyksta aktyvesnis alyvos senėjimas, atsiranda nuosėdų, kurios gali užkimšti variklį.

Lygiai tokia pati situacija ir su stabdžių skysčiu, kurį reikėtų pakeisti bent kartą kas du metus. O lenktyniaujant tikrinti reikėtų dažniau. Stabdžių skystį būtina tikrinti pas profesionalus, nes skystis užvirs ir stabdžiai nustos veikti tik kritiniu momentu. Pasitikrinti reikėtų ir aušinimo skystį, mat profesionalai rekomenduoja jį keisti kartą per du ar tris metus, priklausomai nuo to, kaip intensyviai eksploatuojamas automobilis.

25-ąjį kartą organizuojamas „Press Rally“ – unikalus renginys, kurio dalyviai skirstomi į turistinę ir sportinę kategorijas. Kol sportinės kategorijos dalyviai rungsis „Press“ ir „Sport“ įskaitose, turistinės klasės dalyviai laužys galvas spręsdami orientacines užduotis ir keliaudami po gražiausius Aukštaitijos kampelius, mat šių metų ralis vyksta Alantos, Utenos, Molėtų ir Anykščių apylinkėse.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: