Pinigų už leidimus ir rinkliavų nesurenka, tikslines lėšas pražiopso

Biržų rajono savivaldybės biudžeto audito ataskaitoje – aiški nuoroda į netvarką ir neišnaudojamas biudžeto pildymo galimybes.

Paskelbta Biržų rajono savivaldybės 2014 metų biudžeto vykdymo ir turto naudojimo audito ataskaita. Auditą atliko savivaldybės kontrolierius Žilvinas Juočys, tikrintas laikotarpis, kai savivaldybės administracijai vadovavo direktorius Vytautas Džėja. Formaliai žiūrint, 2014 metais savivaldybės biudžeto lėšos ir turtas buvo valdomi bei naudojami teisėtai. Tačiau audito išvadoje išdėstyta savivaldybės kontrolieriaus sąlyginė nuomonė bei ataskaitoje pateikti pastebėjimai leidžia manyti, kad Biržų rajono savivaldybės administracijoje tvyroja, švelniai tariant, lengvas chaosiukas. Tai aplinka, kurioje ir dešimtys tūkstančių litų gali pasimesti, ir šunys su katėmis be registracijos gyventi, ir pinigus už prekybą bei reklamą kas tik nori ir po kiek nori gali imti.

Kas leidžia kasinėti ir atitverti?

Už šešis išduotus leidimus kasinėti viešojo naudojimo teritorijas gauta 520 litų. Savivaldybės taryba yra nusprendusi, kad leidimus kasinėti (išskyrus avarijų likvidavimą) gatves, šaligatvius, aikštes, žaliuosius plotus bei atitverti teritorijas ir apriboti eismą Biržuose bei Vabalninke išduoda savivaldybės Vietinis ūkio, o kaimuose – Žemės ūkio skyriai. Vietinio ūkio skyrius vadovaujasi statybos reglamentu, pagal kurį išduoda leidimus žemės darbams. Tačiau, pastebi kontrolierius, šis reglamentas negaliojantis, o leidimų išdavimas nenumatytas nė viename Vietinio ūkio skyriaus darbuotojų pareigybių aprašyme. Žemės ūkio skyriaus nuostatuose nenumatyta, kad skyrius gali išduoti leidimus, tačiau vieno iš skyriaus valstybės tarnautojo pareigybės aprašyme tokia funkcija numatyta.

Kas gali trukdyti ginčyti, kad leidimus išduodantys tarnautojai neužsiima saviveikla? Ar tokiu būdu veikiantys asmenys gali atsakyti, pavyzdžiui, už nesėkmingų kasinėjimų pasekmes?

Neaiški vietinė rinkliava

Seniūnų pareigybių aprašuose nenumatyta vietinės rinkliavos už leidimą prekiauti ar teikti paslaugas viešoje vietoje funkcija bei leidimų šiai veiklai išdavimas. Savivaldybės tarybos sprendime nėra aiškiai apibrėžta, kas yra laikoma kultūriniu, sporto ar masiniu renginiu, todėl, pasak kontrolieriaus, sudaromos sąlygos skirtingai taikyti šį politikų priimtą teisės aktą.

Mokestis imamas už vieną prekybos vietą, tačiau tos vietos dydis nėra apibrėžtas. Taip pat neapibrėžta, kas laikoma suvenyrais, nors mokestis šios kategorijos prekėms yra mažesnis, Pastebėta, kad išduodamų leidimų turinys ne visada atitinka prašymų juos išduoti turinį. Leidimai išduodami platesnei veiklai vykdyti, tai yra ne tik tai prekių grupei, kuriai savivaldybės tarybos sprendimu nustatyta mažesnė rinkliava. Nenurodant leidime apribojimo prekių grupei, kuriai taikoma mažesnė rinkliava, paliekama vietos rizikai tuo piktnaudžiauti.

2014 metais išduoti 379 leidimai prekiauti, gauta 13 957 Lt.

Vieta reklama ir renginiams – pusvelčiui?

Savivaldybės biudžetą gali pildyti ir vietinė rinkliava už leidimus įrengti išorinę reklamą ant savivaldybės pastatų bei viešojo naudojimo vietose. Praėjusiais metais išduoti 8 leidimai bei gauta 4778 Lt. Kontrolierius pastebi, kad tokius leidimus gali išduoti tik seniūnas, tačiau jų pareigybės aprašuose tokia funkcija nenumatyta. Be to, Biržų rajono savivaldybės tarybos sprendime nurodytas siauresnis rinkliavos objektas, negu numato Rinkliavos įstatymas. Tokiu būdu už leidimus įrengti išorinę reklamą savivaldybės biudžetas negavo galimų pajamų.

Auditorius užfiksavo, kad per metus buvo išduotas tik vienas leidimas organizuoti komercinį renginį ir gauta 100 Lt. Biržų rajono savivaldybės administracija leidimus organizuoti komercinius renginius išduoda tarybos sprendimu nustatyta tvarka. Tačiau ši tvarka aiškiai neapibrėžta. Tvarką nustatantis savivaldybės tarybos sprendimas prieštarauja tos pačios savivaldybės nustatytoms išorinės reklamos įrengimo taisyklėms.

Nenustatyta ir vietinės rinkliavos už leidimus įrengti kilnojamuosius įrengimus savivaldybės teritorijoje tvarka. Neaišku, kas išduoda tokius leidimus ir kas atsakingas už kontrolę.

Šunų su katėmis neskaičiuoja, protokolų nerašo

Biržų miesto seniūnijoje įregistruoti 9 gyvūnai, tačiau rinkliava sumokėta tik už 1. Nėra dokumentų, patvirtinančių, kad kiti asmenys nuo tokios rinkliavos yra atleisti. „Pažymėtina, kad nėra surašyta nė vieno administracinio teisės pažeidimo protokolo už pažeidimus, susijusius su vietinių rinkliavų mokėjimu. Tai patvirtina silpną ir nepakankamą vietinių rinkliavų savivaldybėje kontrolę“, – rašoma audito ataskaitoje.

„Pražiūrėjo“ 75 tūkstančius?

Legailių senelių globos namai turės nedelsdami organizuoti naują viešąjį pirkimą degalams įsigyti. Dabartinė sutartis sudaryta ne su mažiausią kainą pasiūliusiu tiekėju, todėl už kurą permokėta 237 Lt. Tačiau ne šunų su katėmis apmokestinimas ir ne senelių labui išvažinėtas brangesnio kuro bakas yra didžiausia bėda.

Audito metu paaiškėjo, kad savivaldybės administracija 2014 metais nepanaudojo ir grąžino iš valstybės gautas lėšas socialinei paramai teikti. Net 74808 Lt buvo grąžinta Socialinių paslaugų ir priežiūros departamentui kaip nepanaudotos tikslinės dotacijos lėšos.

Tuo metu savivaldybė turėjo krūvą neapmokėtų sąskaitų, tai yra skolų. Tarp jų ir 69,8 tūkst. Lt įsiskolinimą kompensacijoms už būstą mokėti.

Problemas, dėl kurių savivaldybė prarado galimybę pasinaudoti valstybės skirtais 74 tūkstančiais litų, turėtų išsiaiškinti dabartinis administracijos vadovas.

Jeigu tai įvyko dėl negrabiai ir ne laiku vykdytos buhalterijos centralizavimo, savo atsakomybę turėtų pripažinti buvęs administracijos ir buvusi valdžios komandos.

„Administracijos direktorius turėjo žinoti, kodėl grąžinami nepanaudoti pinigai. Be jo parašo grąžinimas juk neįvyko“, – sako savivaldybės kontrolierius Ž. Juočys. Jo manymu, problemos „užkoduotos“ ir kai kurių administracijos skyrių tarpusavio santykiuose.

Muziejaus vertybės nevertingos, statiniai neapskaityti, kelių sąrašo nėra

Savivaldybės kontrolierius pažymėjo, kad muziejus „Sėla“ turimas kultūros vertybes apskaito ne tikrąja verte. Net 12 756 vertybės į apskaitą įtrauktos nurodant jų simbolinę 1 lito vertę. Pasibaigus statybos bei renovacijos projektams ir gavus statybos užbaigimo aktus turtas neįtraukiamas į apskaitą, o rodomas kaip nebaigta statyba.

Į savivaldybės apskaitą neperkėlus renovuotos Kaštonų mokyklos, Vabalninko kultūros namų ir Žolinės aikštės, Biržų lopšelio – darželio „Genys“ pastatų, Biržų kempingo, pėsčiųjų tako A. Dauguviečio parke ir kitų objektų, neregistruojamos šio ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos.

Pasak kontrolieriaus, tokiu būdu tarsi pagerinama savivaldybės finansinė būklė.

Paraleliai dirbusi Valstybės kontrolė pažymėjo, jog Biržuose nėra patvirtinto vietinės reikšmės kelių sąrašo. Oficialiai nėra žinomi ir tų kelių ilgiai – jie nenurodyti turto apskaitos kortelėse.

Tereikia įsivaizduoti, kokios improvizacinės galimybės atsiveria skaičiuojant lėšų poreikį keliams, kurių ilgis – „neoficialus“.

Audito ataskaitą šiandien turi svarstyti savivaldybės tarybos Kontrolės komitetas.

 
Alfreda Gudienė

Nuotraukoje:Savivaldybės kontrolieriaus Žilvino Juočio nuomone, dalį administracijos darbo problemų lemia ir santykiai tarp atskirų skyrių.

siaures_rytai


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: