Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė (Asm. nuotr.)

SEB banko tyrimas: kuo skiriasi X,Y ir Z kartų investavimo įpročiai ir žinios?

SEB banko iniciatyva Lietuvoje atliktas tyrimas, vertinantis skirtingų kartų – X, Y ir Z – investavimo nuostatas ir įpročius, rodo, kad vadinamoji Z karta (18–27 metų amžiaus) savo investicijas labiau kreipia į akcijas, o vyresnių kartų atstovai dažniausiai renkasi investicinį gyvybės draudimą, trečios pakopos pensijų fondus ir nekilnojamąjį turtą.

„Dėl technologijų pažangos ir patogių įrankių šiandien investuoti yra paprasčiau negu anksčiau. Mažmeniniams investuotojams prieinama tiek prekyba vertybiniais popieriais Baltijos biržose, tiek garsiausių pasaulio bendrovių akcijos, ETF fondai ir daugelis kitų pasirinkimų. Kartu tai atveria didesnes galimybes diversifikuoti investicijas ir valdyti riziką, atsižvelgiant į asmeninę rizikos toleranciją ir finansinius tikslus“, – komentuoja Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė.

Pasak E. Dovbyšienės, natūralu, kad skirtingais gyvenimo etapais žmonės brandina skirtingus investavimo tikslus ir net kitaip vertina rizikas – tai liudija ir šiemet atlikti skirtingų kartų investavimo įpročių tyrimo rezultatai.

Beveik du trečdaliai (63 proc.) apklaustų Z kartos atstovų nurodė, kad investuoja, nes nori įdarbinti laisvus pinigus. X kartos (44–59 metų) asmenys dažniau negu kiti nurodė, jog investicijomis siekia sukaupti papildomų lėšų pensijai, o Y karta (28–43 metų), lyginant su kitomis, stipriausiai išreiškė poreikį sukaupti lėšų vaiko savarankiško gyvenimo pradžiai. Palyginti, pensiją kaip pagrindinį finansinį tikslą nurodo tik 29 proc. Z kartos asmenų.

Paaiškėjo populiariausi sprendimai

Populiariausias X ir Y kartos investicijų sprendimas yra investicinis gyvybės draudimas – jį renkasi kas ketvirtas 28–59 amžiaus apklaustasis. Panašios šių kartų atstovų dalys (22 ir 20 proc.) yra investavusios į trečios pakopos pensijų fondus. Trečia svarbiausia X ir Y kartų investavimo kryptimi galima laikyti NT, iš kurio grąžos tikisi atitinkamai 17 proc. 28–43 metų ir 19 proc. 44–59 metų respondentų.

Z karta dažniausiais pasirinkimais įvardijo akcijas (15 proc.), trečios pakopos pensijų fondus (13 proc.) ir kriptovaliutas (11 proc.).

Didžiausią dalį investuojančių rečiausiai sudarė 44–59 metų asmenys, kurių apie trečdalį teigė, jog investuoja rečiau negu kartą per metus.

Anot E. Dovbyšienės, tyrimo rezultatai leidžia daryti prielaidą, kad vyresnė karta yra linkusi investuoti rečiau, bet stambesnėmis sumomis – kas penktas X kartos atstovas pažymėjo, kad yra investavęs į nekilnojamąjį turtą. Kitose amžiaus grupėse investuotojų į NT buvo mažiau, nors didžiausia dalis apklaustųjų tvirtino, jog būtent investavimo į šią sritį specifiką išmano geriausiai.

Nustebino Z kartos finansinė drausmė

Tyrime dalyvavę jauniausio amžiaus respondentai dažniau negu kiti teigė, kad neturi jokių investicijų.

SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė E. Dovbyšienė tai sieja su santykinai mažesnėmis pajamomis profesinio gyvenimo pradžioje ir nenusistovėjusiais vartojimo įpročiais, kurie kartais gali pakišti koją taupymo disciplinai.

Dėl to ekspertė pripažįsta, kad šiek tiek nustebino tyrimo rezultatai, atskleidę, kad Z kartos atstovai (37 proc.) dažniausiai laikosi taisyklės investuoti kiekvieną mėnesį. Atitinkamai, kas mėnesį pinigus investicijoms paskirsto 35 proc. Y kartos ir 32 proc. X kartos respondentų.

Apskritai, investavimo kiekvieną mėnesį periodiškumas yra pats populiariausias visose amžiaus grupėse. E. Dovbyšienė tai sieja su dirbančių žmonių įpročiu investuoti automatiškai vos gavus atlyginimą – taip elgiasi dauguma trečios pakopos pensijų ar investicinio gyvybės draudimo sutartis sudariusių klientų.

Įžvelgia finansinio švietimo įtaką

Per apklausą Z karta pasižymėjo tuo, kad jos atstovai geriausiai vertina savo žinias apie investavimą. „Tai gali būti aktyvesnio jaunosios kartos finansinio švietimo rezultatas, įtaką daro ir didesnis imlumas technologijoms bei informacijos prieinamumas – sekti įvykius ir mokytis investavimo iš socialinių tinklų galima taip pat sėkmingai kaip ir iš vadovėlių“, – pastebi E. Dovbyšienė. Daugiausia (28 proc.) 18–27 metų amžiaus asmenų teigė, kad daugiausia žinių turi apie prekybą akcijomis, 25 proc. – apie NT, 21 proc. – apie kriptovaliutas.

Palyginti, Y kartos žmonės nurodė, kad didžiausią žinių bagažą yra sukaupę apie NT, akcijas ir investavimą į trečios pakopos pensijų fondus. X kartos atstovai teigė geriausiai išmanantys NT sritį, investicinį gyvybės draudimą ir trečios pakopos pensijų fondus.

Dažniau negu kiti savo žinias kaip reikšmingas apie biržoje prekiaujamus fondus (ETF), dalines akcijas ar dalinius ETF fondų vienetus, taip pat – ir apie auksą, vertino Z kartos respondentai.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: