Tarp kūrybos ir administravimo: lietuvių autorių virtuvė iš pirmų lūpų

Nors lietuvių susidomėjimas autorine produkcija ir šalies kūrėjais kyla, didesnį augimą šalies rinkoje pristabdo aukšta gaminių savikaina. Kas lemia kūrėjo sėkmę bei kuo skiriasi Lietuvos ir Estijos rinkos? Kas autorius stabdo nuo spartesnio progreso? Apie visa tai pasakojime iš lietuviško dizaino virtuvės.

Lietuvių kartelė aukščiau

Odos gaminių kūrėja Eglė Žalionytė Lietuvos rinkos pasiruošimą autorinių kūrinių prekybai vertina gerai ir tikina, jog susidomėjimas tautiečių kurtais gaminiais tikrai jaučiamas. Pasak Eglės, lietuviai ieško originalių dizaino sprendimų, kokybiškų medžiagų, tikisi patvarumo, tačiau yra sudėtingi klientai.

„Pastaraisiais metais labai susidraugavome su estais ir latviais – jiems priimtinas mūsų dizainas. Viena iš maloniausių staigmenų buvo tai, jog su užsieniečiais labai lengva bendrauti ir jie mažiau reiklūs negu lietuviai. Jie negaili komplimentų ir vertina rankų darbą, tačiau kaip ir lietuviai nori individualių spalvinių derinių, dydžio pritaikymo ar kitų papildomų detalių“, – atvirauja kūrėja.

Kas kūrėjo – kūrėjui

„MOONstruck“ skaičiuoja jau ne vienerius veiklos metus, todėl gali drąsiai dalintis patirtimi rinkoje. Kaip sako pati Eglė, daugumai jaunų kūrėjų savo darbų realizavimas yra sunkesnė darbo dalis – įdomių, netikėtų idėjų paprastai nestinga, tačiau verslo žinių bei lėšų jas įgyvendinti pritrūksta.

„Juk taip dažnai pasirodo vis naujų prekių ženklų, apie kuriuos po metų visi jau būna pamiršę. Kūrybos versle yra daug darbo, kuris lieka nematomas. Medžiagų ir tiekėjų paieškos, rūpinimasis, kad viskas būtų atlikta kokybiškai ir laiku. O kur dar partnerių paieška, reklamos kūryba, fotosesijų organizavimas“, – vardija Eglė.

Svajūnė Vainauskienė

„Kūrėjo populiarumą lemia daugybė faktorių“, – Eglės mintį tęsia tinklaraščio autorė Svajūnė Vainauskienė. „Tačiau kai apie tave niekas nežino, kurti kažką unikalaus ir išskirtinio nepakanka, o išlįsti į viešumą nėra taip paprasta ir greita. Kūryba – kūrėjams, marketingas – marketingo ir komercijos specialistams. Viską puikiai atlikti vieniems iš tiesų sunku“.

Tam, kad žemiški klausimai ir problemos nekamuotų kūrėjų, pamažu randasi ir lietuviškų prekybos platformų, kurios užsiima ištisu produkcijos realizavimo procesu. Vieni iš tokių platformų – tinklaraštis ir e-butikas „Stiliaus gurmanė“, kurio komanda rūpinasi tiek reklama, tiek fotosesijomis, logistika, prekių pateikimu prekybos platformoje, administravimu, palikdama kūrėjams tik jiems svarbiausias sritis – kūrybą ir gamybą.

Užburtas PVM ratas

Svajūnė tikina, jog perduoti šią kiek mažiau kūrybingą veiklos dalį ryžtasi vis daugiau kūrėjų – nuo aksesuarų iki kosmetikos ir interjero dekoro prekių, tačiau baimė eiti toliau stabdo ne vieną kūrėją dėl gana žemiškų priežasčių.

„Su autoriais bendradarbiaujame „mainų principu“: savo lėšomis reklamuojame ir kalbame apie prekinius ženklus, o jie savo ruožtu, įvykstant pardavimui, suteikia mums atitinkamam gaminiui sutartą nuolaidą. Dauguma norinčiųjų negali suteikti nuolaidos dėl per didelės gaminio savikainos. Štai čia ir sukamės užburtame rate. Produktas puikus, tačiau brangus, nes savikaina „žvėriškai“ didelė, ir tik mažoji dalis autorių suvokia PVM mokėtojo statuso naudą šiuo klausimu“ – pasakoja e-butiko vadovė.

Mažos įmonės, individualią veiklą vykdantys autoriai visas kūrybiniam procesui reikalingas žaliavas įsigyja su PVM. Nebūdamas PVM mokėtoju, jis išvengia papildomų mokesčių, tačiau dirbant su įmonėmis, kurios yra registruotos PVM mokėtojos, susiduria su didesnėmis sąnaudomis žaliavoms, paslaugoms ir t.t., trumpiau tariant, pasiruošimui gamybos procesui. Pasak su daugybe kūrėjų dirbančios Svajūnės, sudėjus savikainą, mokesčius ir bent minimalų uždarbį, produkto mažmeninė kaina išeina iš „sveikos“ kainodaros ribų. Tokių produktų „Stiliaus gurmanė“ atsisako, nors ir labai nenoriai.

Štai tapti PVM mokėtoju nėra linkę laikrodžius ir saulės akinius gaminantys „Du geniai“. „Registravimasis PVM mokėtoju dar labiau padidintų mokesčius ir kirstų per kūrybininkų kišenę. Juolab, kad pateikti mažas kainas ir išsilaikyti yra ir taip be proto sunku“, – įsitikinusi prekės ženklo vadovė Živilė Stavarytė.

Tuo tarpu lapkritį PVM mokėtoju tapę „MOONstruck“ mano, jog fiziniam asmeniui, kuris yra pagrindinis panašaus profilio kūrėjų klientas, yra aktuali tik galutinė kaina, todėl skaičiuodami PVM, savo gaminių kainas nusprendė kelti tik simboliškai.

„Kuriant svarbus ne tik kūrybinis procesas, bet ir jo realizacija, todėl mes aktyviai skatiname autorius pažvelgti toliau į priekį ir ilguoju laikotarpiu įsivertinti tokio žingsnio apčiuopiamą naudą. Dažnam iš jų staigus pokytis gali sukelti galvos skausmą, tačiau ilgainiui tiek pakitusios sąnaudos, tiek atsiradusi galimybė veikti efektyviau ir susitelkti į kūrybą, neabejotinai atsiperka“, – įsitikinusi e-butiko „Stiliaus gurmanė“ vadovė Svajūnė Vainauskienė.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: