Verslininkas ir verslo angelas V. Lašas: „Lyderiui svarbu nebijoti pripažinti, kad daug ko nemoki“

Šiais laikais pokalbiams ir samprotavimams apie lyderystę nėra pabaigos. Dažnai ji tapatinama su sėkme ir apsukrūs specialistai už pinigus žada žmonėms padėti pažinti lyderį savyje, o šarlatanai – padaryti jus lyderiu per keletą valandų. Tačiau tikras lyderis yra tas, paskui kurį seka žmonės. Efektyviai lyderystei būtinas veiksnys – skirti laiko ir energijos motyvuoti, palaikyti bei dalintis patirtimi su kitais.

Atsakomybė padėti kitiems

Verslininkas, technikos mokslų daktaras, aktyvus visuomenininkas ir novatoriškomis iniciatyvomis garsėjantis Vladas Lašas tiki, kad lyderiai yra neatskiriami nuo visuomenės. Kiekvieno iš jų pareiga – stebėti, pastebėti problemas, su kuriomis susiduria patys, jų artimieji, draugai, bendruomenė ar net valstybė, ir rasti joms sprendimą.

„Sakoma, kad norint tapti milijonieriumi reikia padėti milijonui žmonių. Pradėti galima nuo nedidelių problemų. Kasdien kyla naujų iššūkių: kaip ir ta padėtis, su kuria dabar susidūrė ne tik Lietuva, bet ir visas pasaulis. Tai primena tuos ankstyvus nepriklausomybės laikus, kai mano karta buvo trisdešimtmečiai. Žiūrėjome, kaip viskas keičiasi, reikėjo mokytis naujų dalykų, iš mokslininko tapti verslininku ir iš tų patirčių ką nors išmokti. Matau, kad šiandien išgyvename ne tokią skausmingą, bet reikšmingą transformaciją, kurioje turime įžvelgti galimybę keistis, nes tai, kas buvo normalu, ateityje gali nebebūti. Prieš trejetą mėnesių net neįsivaizdavome, kad Europoje gali būti uždarytos sienos. Tačiau net ir šią patirtį galime panaudoti ir įgyvendinti būtinus pokyčius švietimo sistemoje ar sveikatos apsaugoje“, – naujų perspektyvų ieško V. Lašas.

Pirmiausia Vladas Lašas savyje atpažino mokslininką, o tik paskui verslininką ir lyderį. Pats mano, kad pasirinkti mokslo kelią jį įkvėpė senelių ir tėvų pavyzdys, visi buvo susiję su mokslu, mokymusi, studijomis ir universitetais. Dar nepradėjusį lankyti mokyklos V. Lašą senelis vesdavosi į tuometinį Medicinos institutą Mickevičiaus gatvėje, kur jis praleisdavo keletą valandų, stebėdamas, kaip kiti studentai auga, mokosi ir dirba.

Iš to laikotarpio verslininkas teigia supratęs, kad norint būti sėkmingu lyderiu reikia niekada nenustoti mokytis: „Svarbu būti amžinu studentu. Visą laiką. Nebijoti pripažinti, kad daug ko nemoki, nepaliauti mokytis naujų dalyku. Norinčiam tobulėti ne viskas bus lengva ir patogu.“

Vladas Lašas vis prisimena per „TED“ konferencijos pertrauką bičiulio pasakytus žodžius: „Pagalvokite, visi mes, čia susirinkę, kažkada turėjome mokytoją ar kokį kitą žmogų, kuris padarė didelę įtaką, kad mes galėtume išmokti ir pasiekti daug dalykų. Dabar mes turime tą atsakomybę padėti kitiems.“ Verslininkas savo atsakomybės niekuomet nebandė išvengti: jis ieško inovatyvių verslo sprendimų, savo vadovaujamoje bendrovėje įgyvendino socialinį dialogą skatinantį projektą „Pasiskirk atlyginimą pats“, kuris buvo aprašytas net Europos universitetų vadovėliuose, o Vladui Lašui pelnė tarptautinę verslo Taikos premiją. Tačiau visuomenėje jis geriausiai žinomas kaip jaunų verslių žmonių ir jų sukurtų startuolių globėjas.

„Kiekvienam iš mūsų, dvejojančiam, imtis ar nesiimti tam tikros idėjos, pagalba, geras žodis ar patarimas yra labai vertingi. Ne mažiau svarbu atidaryti duris, suvienyti žmones ir supažindinti su tais, kurie galėtų būti patikimi sąjungininkai. Ir, žinoma, investuoti. Šiuo neapibrėžtu laikotarpiu su verslo angelų bendruomene stengiamės dar labiau suaktyvinti pagalbą startuoliams, kurie imasi įdomių projektų, panaudodami technologijas bei dirbtinį intelektą, ir ypač toms sritims, kurios šiandien itin aktualios – mokymasis, studijos, medicina bei logistika, negalėdami laisvai judėti, nuo jos tampame dar labiau priklausomi“, – pasakoja ne vieno sėkmingo startuolio verslo angelu tapęs Vladas Lašas.

Pamokų metu: ekskursijos į muziejų ir gamtą

Žurnalo „Forbes“ atliktas tyrimas rodo, kad dalis žmonių visuomenėje yra natūralūs lyderiai, kiti – nepasižymi lyderiams būdingu savybių rinkiniu, tačiau net 70–80 proc. žmonių efektyvios lyderystės gali išmokti. Supratus reikšmingą mokytojų vaidmenį formuojant vaikų asmenybę buvo pradėtas, ko gero, ilgiausiai Lietuvos švietimo istorijoje vykdomas Europos socialinio fondo remiamas projektas „Lyderių laikas 3“.

Projekto partneriai VšĮ „Mokyklų tobulinimo centras“ vadovė dr. Eglė Pranckūnienė ir Neringos sporto mokyklos direktorius, IT mokytojas ekspertas ir Neringos savivaldybės kūrybinės komandos narys bei mokyklų konsultantas Norbertas Airošius sutaria, kad lyderystė yra neatskiriama nuo mokytojo profesijos: specialistas turi savo mokinius įkvėpti, sutelkti ir tapti pavyzdžiu.

„Mūsų nevyriausybinė organizacija veikia jau daugiau nei dvidešimtmetį, tačiau mūsų tikslas nesikeičia – siekiame daryti viską, kad mokytojai ir mokyklos žengtų pažangos keliu, nuolat atsinaujintų ir sutelktai dirbtų dėl geresnio vaikų mokymosi. Tam pasiekti turime daug įvairių programų, per kurias į mokyklas bandome pritraukti jaunų žmonių. Jau net 10 metų dalyvaujame projekte „Lyderių laikas 3“, kurio misija yra motyvuoti švietimo bendruomenę ir įnešti į ją lyderystės sampratą, kad kuo daugiau švietimo sistemoje dirbančių žmonių būtų pasirengę daryti teigiamus pokyčius savo klasėse, mokyklose ir savivaldybėse“, – apie organizacijos veiklą pasakoja dr. Eglė Pranckūnienė.

Šis projektas tapo vartais visiems Lietuvos švietimo sistemos specialistams, suinteresuotiems tvariais švietimo pokyčiais. Jis skatina plėtoti vadybos kompetencijas, ryžtis naujoms karjeros galimybėms, tobulinti, remti ir išlaisvinti mokyklą. Švietimo srityje dirbantis specialistas kuria didžiulę vertę ir pats savaime yra bendruomenės turtas. Svarbu, kad jis nenustotų mokytis pats, domėtųsi profesinėmis naujovėmis, dalintųsi patirtimi ir išgyvenimais su kolegomis.

Švietimo sistemoje dirbantis N. Airošius teigia, kad nors mokinių pasiekimai gerėja, kur kas svarbiau ne pažymiai, o gera vaikų savijauta, kad jiems būtų įdomu ir jie savo noru mokymo įstaigose praleistų daugiau laiko: „Projekte remiamės patyriminiu ugdymu: stengiamės, kad mokykloje vaikas įgytų kuo daugiau skirtingų patirčių, jas apmąstytų ir iš jų mokytųsi. Neringos savivaldybėje stebime, kas vyksta nuotolinio mokymosi etapu, ir suprantame, kad turime pergalvoti, kaip toliau mokyti mokinius ir ko jie apskritai turi išmokti, kokių gebėjimų įgyti. Dabar visi turi priėjimą prie nesuvokiamo kiekio informacijos, todėl tradicinis pamokų formatas nebetinka.“

Neringoje mokiniai dalyvauja stovyklose su vietiniais ir tarptautiniais partneriais, patyriminio mokymosi programose su mokiniais iš kitų savivaldybių, pamokų metu lankosi muziejuose, mokosi gamtoje ir atlieka įvairias užduotis. Taip jie gali daug daugiau išmokti su tuo pačiu mokytoju, tiesiog mokydamiesi visiškai kitokia forma.

„Dirbu su gausybe tarptautinių partnerių ir mokyklų: į jas siunčiame savo mokinių ir priimame kitų vaikų. Žinau, ką rodo tarptautiniai tyrimai, tačiau mūsų mokiniai niekuo neatsilieka nuo kitų Europos Sąjungos šalių moksleivių: jie gudrūs, išmanūs, moka naudotis įvairiausiomis technologijomis. Manau, kad vienintelis iššūkis gali būti akademinėje srityje, bet tai susiję su faktu, kad mūsų mokymosi programos yra perkrautos, o reikalavimai – per dideli“, – patirtimi dalijasi Norbertas Airošius.

Lyderiai visuomet buvo reikalingi. Jie moka uždegti, įkvėpti, paskatinti, palaikyti ir patraukti paskui save. Lyderiai padeda atidaryti duris neturintiems patirties, dvejojantiems ir abejojantiems. Lyderiai taip pat mato prasmę dalintis savo patirtimi su kitais bei ugdyti tuos, kurie eis paskui juos, o vėliau – išsiverš į priekį. Pasistenkime būti lyderiai kasdien bent jau artimoje aplinkoje.

Jei esate pilietinės iniciatyvos sumanytojas ar narys, paskelbkite apie savo iniciatyvą svetainėje www.metaskeisti.lt ir dalyvaukite konkurse. Svetainėje rasite ir daugiau informacijos apie kampanijos „Metas keisti“ iniciatyvas.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Sponsored video


Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: