„Eureka“ mokytoja Justė Petkuvienė
Ko mažamečiui reikia šiandien, kad jis būtų sėkmingas ateityje?
,,Šiandieninis pasaulis keičiasi greitai. Informacinės, medicinos, netgi kosmoso technologijos vystosi neįtikėtinu greičiu. Dar prieš penketą metų nebūtume patikėję, kad jau 2021- aisiais vyks kosmoso turizmas? Tai, kas vakar atrodė neįtikėtina, šiandien tampa realybe. Žmonės taip pat keičiasi ir taikosi prie pasaulio kaitos. Atsiranda naujų profesijų ir naujų įgūdžių, o tai, ką laikėme svarbiu ir nepajudinamu, staiga pasensta. Ateities žmonės, kas jie? Kokios profesijos bus paklausios po 15-20 metų? Kaip užauginti vaiką, kuriam ateityje seksis?”- samprotauja ankstyvojo ugdymo mokyklos ,,Eureka” mokytoja Justė Petkuvienė ir dalinasi specialistų įžvalgomis bei savo rekomendacijomis, auginant ateities asmenybes.
2017 m. lapkritį „McKinsey&Co“ – tarptautinė vadybos konsultavimo įmonė, savo straipsnyje, įvertinusi svarbius demografinius ir ekonominius modelius bei tendencijas, nustatė labiausiai ieškomų profesijų darbuotojus iki 2030 m.
Artimiausiu metu, anot autorių, darbo rinkoje bus paklausūs šie ekspertai:
-sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai;
-profesionalai: inžinieriai, mokslininkai ir analitikai;
-IT specialistai (kompiuterių inžinieriai ir specialistai);
-mokytojai;
-vadybininkai ir vadovai (nelengvai pakeičiami mašinomis).
Be to, kiti mokslininkai mano, kad atsiras naujų profesijų, tokių kaip kibernetinių tyrėjų, skaitmeninių kalbininkų, proto fitneso trenerių, emocijų dizainerių ir kitų įdomių profesijų, kurios šiuo metu atrodytų keistai.
Kokius įgūdžius ir kompetencijas turėtų turėti šių sričių specialistai?
JAV psichologė Joan Brown išstudijavusi ateities profesijų reikalavimus, sako, kad ateičiai turime pradėti ruoštis jau dabar. Mūsų vaikai – pasaulio ateitis, tad psichologė išskyrė keletą savybių, padėsiančių žmogui būti sėkmingu. Štai 10 ateities kompetencijų, kurios leis jūsų vaikui tapti ateities profesionalu:
- gebėjimas samprotauti ir analizuoti savarankiškai, nenaudojant konkretaus šablono, kritinio mąstymo įgūdžių turėjimas;
- gebėjimas apginti požiūrį ir pateikti svarius argumentus, tai yra pasitikėjimas savimi;
- atsparumas stresui, adekvatus atsakas į nesėkmes, gebėjimas iš tų nesėkmių padaryti tinkamas išvadas;
- bendravimo įgūdžiai, gebėjimas prieiti prie bet kurio žmogaus, įvertinant jo stipriąsias ir silpnąsias puses;
- pažengęs emocinio intelekto lygis;
- prisitaikymas, greitas reagavimas į besikeičiančias sąlygas;
- gebėjimas atlikti daugybę užduočių ir teisingai planuoti veiksmus;
- noras tobulėti ir asmeninis augimas;
- psichinė ir fizinė sveikata, teigiamas požiūris į sveiką gyvenimo būdą;
- gebėjimas mąstyti „už dėžutės ribų“ ir kūrybiškumas.
Kaip tėvai ir mokytojai gali prisidėti prie ateities kompetencijų lavinimo jau dabar?
Mokytoja Justė Petkuvienė, remdamasi JAV psichologės Joan Brown įžvalgomis, pateikia keletą patarimų, kaip tėvai ir mokytojai gali prisidėti prie svarbių ateičiai kompetencijų ugdymo jau dabar, lavinant 2-6 metų vaikus. Norint pasiekti tikslo, kad vaikas būtų sėkmingas, labai svarbu bendradarbiauti tėvams ir mokytojams. Tik dirbdami kartu, galime pasiekti geriausių rezultatų.
Pirma, vaikas augs sėkmingas ir laimingas tik apsuptas meile ir pasitikėjimu, todėl skatinkime vaiką, padėkime jam siekti tikslų bei ugdytis ir priimkime vaiko silpnybes ir kitas ypatybes. Lyderystės strategė Gulnar Vaswani prideda ir tai, kad turime pasitikėti vaiku, vaikai, kurie jaučia saugumą ir pasitikėjimą bei meilę, mokosi patys priimti tam tikrus sprendimus, pasitiki savimi.
Antra, kasdien rodykime pavyzdį savo sūnui ar dukrai. Pavyzdžiui, vaikas niekada nesidomės knygomis, jei jūsų namuose nėra knygų ar neišmoks žavėtis menu, jei nekeliausime į teatrus ar parodas. Būkime kartu, aplankykime kuo daugiau naujų vietų. Keliaukime ir susipažindinkime su aplinka: tyrinėkime augalus, pastatus, vėliavas ir pan.
Trečias patarimas – gerbkime vaikus ir juos išklausykime. Jei vaikas jau pakankamai didelis ir moka kalbėti, klauskite ir kalbėkite su pačiu vaiku, parodykite, kad jums svarbu ką jis sako. Svarbu klausti ne apie tai, ką jis valgė pietums ar kiek dieną snūduriavo, o kokie įvykiai vyko jo gyvenime: kas jį džiugino ir kas nuliūdino. Paklauskite, su kuo šiandien žaidė jūsų vaikas ir su kuo galbūt nesisekė taip sėkmingai draugauti. Svarbu vartoti atvirus klausimus, kad vaikas mokytųsi samprotauti ir atsakymas nesibaigtų ,,Taip/ne“.
„Išmokykite vaiką susidoroti su nesėkmėmis nesumenkinant jo rūpesčių – tai labai svarbus ketvirtasis mano patarimas“, – atkreipia dėmesį J. Petkuvienė. Svarbu įvardinti jausmus ir pasiaiškinti situaciją, kurioje jie kilo, bendradarbiaukime su vaiku kartu rasdami išeitį iš nemalonios situacijos: „Matau, kad esi nusiminęs, kad sugedo tavo mėgstamiausias žaislas. Kai nusiraminsi, kartu sugalvosime, kaip tai sutvarkyti“. Neigiama patirtis yra patirtis, reikalinga ateities tikslams pasiekti. Gulnar Vaswani rašo, kad įmonės auga ir plečiasi, o vaikai, kurie mokosi bendradarbiauti namuose – spręsdami problemas kartu SU savo tėvais, geriau geba mąstyti, dirbti komandose ir bendradarbiauti ieškodami naujoviškų sprendimų, reikalingų sprendžiant XXI amžiaus iššūkius.
Penktas patarimas – palaikykime vaiką užsiimant nauja veikla, sukurkime jam palankias sąlygas savarankiškam vystymuisi. Norėdami tai pasiekti, nepateikime vaikui paruoštų atsakymų, o paskatinkime jo mąstymo procesus klausimais. Smalsumas yra geriausia motyvacija įgyti naujų žinių.
Paskutinis, patarimas – pratinkime vaiką prie sveikos gyvensenos ir sporto. „Primenu, geriausias pavyzdys esame mes – aplink vaiką esantys suaugusieji“, – atkreipia dėmesį J. Petkuvienė.
Vaikai – visų mūsų ateitis, todėl pradėkime ugdyti juos ateičiai jau šiandien. Gerbkime vaikų patirtis, jausmus, emocijas ir pasitikėkime vaikais.
Šaltiniai:
Brown J., Skills of the future or how to raise a succesful individual“, 2020. Portaslas [https://findmykids.org/blog/
Mckinsey company, 2017. Portalas [https://www.mckinsey.com/
Vaswani G., How to raise future leaders. Portalas [https://www.playtimes.com.hk/
Pamatykite naujienas pirmi!
Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!