Mokytojos Erika ir Gerda.
Priešmokyklinio ugdymo patirtis ekstremaliomis sąlygomis
Trys mėnesiai nuotoliniu būdu šiais metais buvo visų Lietuvos mokyklų iššūkis. Bene didžiausias – ugdant mažiausius. Todėl „Saulės“ privačios gimnazijos priešmokyklinio ugdymo mokytojos dalinasi patirtimi, kuri, tikime, pravers priešmokyklinio ugdymo sunkumus patyrusiems pedagogams bei tėveliams.
„Manau, svarbiausia dirbant nuotoliniu būdu neprarasti žaismingumo, tyrinėti, veiklas keisti kuo dažniau, vaikai dar sunkiau išlaiko dėmesį būdami už ekranų,” – teigia „Saulės“ privačios gimnazijos priešmokyklinio ugdymo mokytoja Erika. Jai antrina kolegė, tačiau kartu pažymi ir nuotolinio ugdymo sunkumus. „Žinoma, naivu būtų tikėtis, kad mokytis nuotoliniu būdu buvo lengviau ir paprasčiau, juk tai toli gražu ne tas pats, kas mokytis tradiciniu būdu. Juk priešmokyklinukai nebuvo tokie savarankiški kaip vyresnių klasių mokiniai, jiems daugiau reikėjo tėvelių pagalbos,” – mano priešmokyklinio ugdymo mokytoja Gerda.
Pirmiausia, priešmokyklinukai mokosi žaisdami. Todėl kaip ir iki karantino (nuotolinio ugdymosi) mokytojos išskirtinį dėmesį skyrė žaidimams. „Mokymosi procesą stengiausi paversti žaidimu, pavyzdžiui, naudodami ,,Kahoot“ mes neskaičiuodavome, netikrindavome žinių, o žaisdavome. Kartojimo klausimai, garsinės analizės, skaičiavimo užduotys programėlėje atrodydavo ne kaip įprastos užduotys, o kaip žaidimas,” – apie vaikui svarbų požiūrį į ugdymąsi pasakoja mokytoja Erika.
Priešmokyklinukams svarbios informacinės technologijos. „Vaikams nebuvo motyvacijos atlikti vien ,,popierines užduotis”, juos labiausiai įtraukdavo interaktyvios užduotys,” – teigia priešmokyklinio ugdymo mokytoja. Mokytojos kurdavo interaktyvias užduotis ir naudodavo priemones: labai pasiteisinusi ,,Kahoot“ programėlė, wordwall.net, leraningapss.org, sheppardsoftware.com, ictgames.com/mobilePage/index.html, gudrutisdutis.lt/lt/zaidimai, liveworksheets.com/worksheets/en. Buvo dienų, kai po naujos temos aptarimo vaikai gaudavo vien interaktyvias užduotis, kurias atlikdavo kompiuteriu arba planšete. Tėvų nuomone, vaikams tai – pačios įdomiausios pamokos.
„Saulės“ privačioje gimnazijoje labai reikšmingais laikomi įtraukiantys bei aktyvūs mokymosi metodai ir patirtinis ugdymas. „Siekdama efektyviau perteikti metodinę medžiagą, susidomėjimą ir už ekrano, kiekvienai dienai ruošdavau Power Point prezentacijas su daug vaizdinės medžiagos, kurią nagrinėdami mokėmės naujas temas. Kalbėdami, diskutuodami, klausydami atlikome įvairias užduotis. Iš tėvų grįžtamojo ryšio supratau, kad einu teisingu keliu, tokia pateiktis daug labiau sudomindavo mažuosius,” – ugdymo subtilybes pasakoja Erika. Priešmokyklinio ugdymo mokytojos su ugdytiniais rengė pokalbius apie tai, kas jau žinoma, girdėta, pateikus naują medžiagą – diskusijos, refleksijos, praktinės užduotys. Taip pat buvo skiriamos užduotys, skatinančios tyrinėti, pavyzdžiui, surasti pavasario požymius, namuose sudėti visus randamus daiktus pagal vaivorykštės spalvas ir t.t. Karantino metu su mokiniais vykdyta projektinė veikla: apie Velykas jie puošė kiaušinius su namuose esančiomis žaliavomis virtuvėje; apie žaidimus: iš kartoninės dėžutės kūrė objektą, kurį turėjo panaudoti žaidime. „Labai džiaugėmės rezultatais, kalbėjome, kaip sekėsi kuriant šį projektą,“ – pasakoja mokytoja Erika.
Priešmokykliniame ugdyme – pirmieji skaitymo įgūdžiai. Mokytojos pripažįsta, kad karantino metu situaciją kiek palengvino tai, kad buvo praėjusi didelė mokslo metų dalis mokantis rašyti, skaityti ir kt., todėl galima buvo imtis ir didesnių iššūkių. „Knygų skaitymas skatina mąstymą, vadinasi, tai puiki mankšta smegenims. Jei sporto mokytojai mokinius skatino sportuoti nuotolinio mokslo metu, tai mano tikslas buvo, kad mokiniai nepamirštų refleksiškai mankštinti smegenų skaitydami. O atverti vartai į paslapčių, mistikos, įdomybių pasaulį neužsivertų,” – teigia gimnazijos priešmokyklinio ugdymo mokytoja Gerda.
Nuotolinio ugdymosi metu buvo ypač svarbu įveikti emocinius iššūkius. „Prasidėjus nuotoliniam ugdymui, mažiesiems labai trūko bendravimo tarpusavyje gyvai, grupinio darbo,” – teigia mokytoja Erika. Mokytoja naudojo susikaupimo užduotis, ryto mankštelę. „Tuo metu mums labai svarbi buvo vaikų psichologinė būsena, tad parinkdavau knygas, turinčias perkeltinę prasmę, kas suteikia galimybę įvairiai interpretuoti aprašytus dalykus, ieškoti tam tikrai situacijai unikalios prasmės, bet atitinkančias skaitytojo ar klausytojo raidos etapą,” – pasakoja už mokinių skaitymo užsiėmimus atsakinga mokytoja Gerda. Mokytoja rekomenduoja šias knygas: Debi Gliori „Nuraminsiu tave nors ir šėls audra“, Neringa Tik „Saldi miesto pasaka“. „Labai norėjau, kad skaitymo ritualas būtų įdomus, žaismingas ir teikiantis teigiamų emocijų, tad kūriau virtualias vartomas knygeles,” – sukurtu metodu dalinasi mokytoja Gerda.
„Saulės“ privačios gimnazijos mokytojoms ir jų ugdytiniams nuotolinis ugdymas tapo rimtu išbandymu, unikalia patirtimi, kuri padėjo mokytojams ir mokyklai sustiprėti.
Pamatykite naujienas pirmi!
Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!