Vitoldas Milius (Egidijaus Babelio nuotr.)
Automobilių rinka – prie lūžio taško: kaip kompaktiški elektromobiliai keičia žaidimo taisykles?
Žvelgiant į Europos naujų automobilių pardavimo statistiką, galima pastebėti, kad čia toliau karaliauja kompaktinės klasės modeliai. Daugeliui tai optimalus variantas dėl patrauklios kainos, gausios komfortą ir saugumą užtikrinančios įrangos bei paties automobilio dydžio, kuris leidžia patogiai jaustis ne tik mieste, bet ir užmiestyje. Tačiau kol kas paklausiausių modelių dešimtuke tik vienas, varomas elektra. Ar netolimoje ateityje situacija gali pasikeisti?
Populiariausi – kompaktiški modeliai
Remiantis tyrimų bendrovės JATO pateikiama pirmojo 2024-ųjų pusmečio Europos naujų automobilių pardavimo statistika, pirmas penkias vietas užima tik kompaktinės klasės modeliai: pirmoje vietoje – „Dacia Sandero“, toliau – „Volkswagen Golf“, „Renault Clio“, krosoveris „Volkswagen T-Roc“ ir „Peugeot 208“.
Iš viso Europoje parduota daugiau nei 603 tūkst. šių modelių. Šiame dešimtuke aptiksime vienintelį „Tesla Model Y“ elektromobilį. Per pusmetį parduota kiek daugiau nei 101 tūkst. šių aštuntoje sąrašo vietoje įsitaisiusių modelių.
Pagrindinės priežastys, dėl ko elektromobiliams sunkiai sekasi prasiskinti kelią į populiariausiųjų dešimtuką, – didesnė nei panašių modelių su vidaus degimo varikliais kaina bei ribotas viena įkrova nuvažiuojamas atstumas.
„Tesla Model Y“ krosoveris tarp geidžiamiausių transporto priemonių veikiausiai pateko dėl to, kad net bazinė jo versija viena įkrova gali įveikti iki 450 kilometrų (pagal WLTP metodiką), tačiau apie 45 tūkst. eurų kaina nėra pakankamai patraukli, palyginti su, pavyzdžiui, populiariausiųjų penketuke esančio „Volkswagen T-Roc“ bazine kaina, kuri yra kiek didesnė nei 30 tūkst. eurų.
Rinkoje kvepia permainomis
Bet kompaktiškų elektra varomų modelių rinkoje pastebimos naujos tendencijos, kurios gali pakeisti ir paklausiausių Europoje parduodamų automobilių statistikos paveikslą. Vienas naujausių modelių, galinčių sukelti pokyčių rinkoje, yra „Kia EV3“. 2024-aisiais „Electrifying.com“ jį išrinko Metų elektromobiliu.
Ekspertai išskyrė šį modelį dėl gausios įrangos, solidaus viena įkrova įveikiamo atstumo ir konkurencingos kainos. Lietuvoje „Kia EV3“ versija su 81 kWh talpos akumuliatoriumi, viena įkrova leidžiančiu nuvažiuoti iki 605 kilometrų (pagal WLTP metodiką), kainuoja beveik 44 tūkst. eurų, tačiau, pasinaudojus valstybės suteikiama subsidija, ji sumažėja iki 39 tūkst.
Vienas pirmųjų lietuvių, išbandžiusių šį modelį, žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius, mano, kad savo galimybėmis „Kia EV3“ gali sudaryti konkurenciją vis dar populiarumo viršūnėje esantiems tokios klasės modeliams, varomiems vidaus degimo varikliais.
„Bandymuose dalyvavę kolegos iš Vokietijos tikrai labai atidžiai ir kritiškai vertina automobilius, tačiau jie buvo sužavėti šiuo modeliu, įvertinę jo bendrą paketą. Jis kompaktiškas, bet ganėtinai erdvus, kokybiškas, nuosaikiai įkainotas. Ne mažiau svarbu, kad viena įkrova gali nuvažiuoti šimtus kilometrų. Mums Lietuvoje tai mažiau aktualu, bet, pavyzdžiui, Vokietijoje, kur, norint pasiekti reikiamą tašką, gali tekti numinti ir 800 kilometrų, svarbu ir viena įkrova įveikiamas atstumas, ir galimybė greitai įsikrauti akumuliatorių. EV3 tai ir suteikia“, – pastebėjimais dalijasi V. Milius.
Akumuliatorių įkrovimo sparta iš tikrųjų yra vienas iš mažų ekonominės klasės elektromobilių Achilo kulnų. Dauguma gamintojų taupymo sumetimais nesuteikia itin spartaus įkrovimo galimybės ir neretu atveju jų automobiliai viena įkrova neįveikia iki 300 kilometrų atstumo. Tokius modelius jie dažniausiai pozicionuoja kaip miesto elektromobilius, o dalies pirkėjų poreikiai gerokai didesni.
Kompaktiškas elektromobilis, kuris viena įkrova nurieda iki 600 kilometrų, o sparčiojo įkrovimo stotelėje energijos atsargas nuo 10 iki 80 proc. pasipildo per pusvalandį, atveria naujų galimybių. Tokį modelį jau galima rinktis kaip pagrindinį, o ne kaip antrą automobilį šeimoje.
Ko tikėtis ateityje?
Nors pastaraisiais metais Europos naujų automobilių rinka atrodo nuobodokai, kadangi madingiausių modelių sąrašo viršuje laikosi tie patys modeliai, situacija gali pasikeisti ne tik dėl gerėjančių elektromobilių technologijų, bet ir dėl įvedamų naujų ribojimų automobiliams su vidaus degimo varikliais bei jų apmokestinimo. Tačiau V. Milius mano, kad bent jau Lietuvoje situacija dar nėra pasiekusi piko.
„Kol kas mes galime džiaugtis gana didele pasirinkimo laisve. Neturime griežtų ribojimų ir labai didelių mokesčių automobiliams, varomiems benzinu ar dyzelinu, todėl jais galime naudotis ganėtinai laisvai. Jei norime, galime rinktis ir hibridus ar elektromobilius.
Žinoma, padėtis palaipsniui keisis, kada nors atsiras daugiau ribojimų, pavyzdžiui, į miestų centrines dalis galėsime įvažiuoti tik su elektromobiliais, todėl tie, kam to reikės, kito pasirinkimo neturės. Bet iki tol dar yra laiko, o, regint elektromobilių tobulėjimo tempus, galima manyti, kad jų galimybės bus dar didesnės“, – svarsto automobilių ekspertas.
Nors mūsų šalyje pokyčiai vyksta lėčiau ir nuosaikiau nei didžiojoje dalyje Europos, atrodo, kad kai kurios tendencijos keistis neturėtų – populiarumo viršūnėje ir toliau išliks kompaktiški modeliai, bet vis daugiau jų bus varomi tik elektra. „Electrifying.com“ svarsto, jog būtent tokie modeliai kaip „Kia EV3“ gali būti viena iš lūžio priežasčių, nes jo gamintojai siūlo geras elektrinės pavaros technologijas ir tinkamą kainos, kokybės bei galimybių santykį.
Kaip rinka keisis iš tikrųjų, parodys laikas, bet priežasčių įvykti pokyčiams yra pakankamai ir jos susijusios ne tik su tokiais formalumais kaip vidaus degimo variklių ribojimas, bet ir su tuo, kad elektromobiliai ir toliau pastebimai tobulėja nebelįsdami giliau į pirkėjo kišenę.
Pamatykite naujienas pirmi!
Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!