AINA.LT nuiotr.

Pranešu.lt: euro įvedimas Lietuvoje tapo socialinės atsakomybės egzaminu verslui

Birželio pabaigoje baigėsi kone metus trukęs visuomeninis projektas Pranešu.lt. Lietuvos vartotojai interneto portalo Pranešu.lt (www.pranesu.lt) interaktyviame žemėlapyje žymėjo jų pačių pastebėtus pažeidimus. Iš viso sulaukta 6225 pranešimų.

Lakmuso popierėlis verslo sąžiningumui

Anot projekto Pranešu.lt vadovės Eglės Kybartienės, naujos valiutos atsiradimas tapo savotišku socialinės atsakomybės egzaminu verslui. „Dažna įmonė savo deklaruojamose vertybėse nurodo, kad yra sąžininga, socialiai atsakinga, jautri vartotojui. Euras tapo puikiu lakmuso popierėliu, parodančiu, ar vertybių laikomasi, ar jos tik deklaruojamos“, – sakė Pranešu.lt vadovė.

E. Kybartienė pateikė pavyzdį, kaip viena sveiko maisto kavinė ne tik iškart po euro įvedimo suapvalino kainas vartotojų nenaudai, bet visą pusmetį, kol buvo privalomas kainų skelbimas dviem valiutomis, to piktybiškai nedarė. „Jei vartotojai nestebėtų kainų, nepastebėtų ir verslininkų dviveidiškumo. Kavinės teikiamas produktas – sveikas, bet jos požiūris į pirkėją mažų mažiausiai nepagarbus“, – sakė ji.

Vartotojai ir peikė, ir gyrė

Projektas Pranešu.lt tapo puikiu įrankiu vartotojams patiems aktyviai įsitraukti į naujosios valiutos atsiradimo jų kasdienybėje procesą. Įdomu tai, kad vartotojai galėjo ne tik peikti verslininkus už nesąžiningumą, bet ir pagirti. Pagiriamųjų pranešimų iš viso sulaukta 5955.

Viso projekto metu Pranešu.lt komandos nariai tikrino vartotojų pranešimus, patys lankėsi įmonėse, stebėjo jų kainininkus. Dažniausias pastebėtas pažeidimas – neteisingas kainos suapvalinimas.Praėjusių metų rudenį buvo pastebėta įdomi tendencija – sąmoningas kainų litais pakėlimas iš anksto ruošiantis sausio 1 dienai, kad, perėjus prie kainų eurais, jos „gražiai atrodytų“. Pavyzdžiui, kokteilis bare, kainavęs 9,99 litus, pabranginamas iki 10,32 lito, kad kaina eurais po sausio 1-osios dienos sudarytų vartotojui psichologiškai patrauklius 2,99 euro.

Ilgainiui pažeidimų mažėjo

Vartotojų sąmoningas dalyvavimas euro įvedime ir kainų stebėjimas davė vaisių. Verslininkai turėjo jaustis ir jautėsi stebimi. Be to, jie sužinojo apie keliamus reikalavimus, atsakomybę už pažeidimus. Vykdant projektą matėsi, kad pažeidimų ženkliai mažėja. Jei rugsėjo mėnesį įstatymo reikalavimus pažeidė 16 procentų visų patikrintų įmonių, spalį – 7 proc., o gruodį – jau tik 3 procentai.

Po sausio pirmosios dienos pažeidimų dalis vėl išaugo: sausį ir vasarį įstatymus pažeidė apie 7 procentai patikrintų įmonių. Tarkime, vasarį iš 675 atvejų pažeidimai registruoti 48 kartus. Tačiau projekto pabaigoje verslininkus peikiančių pranešimų skaičius portale mažėjo, pvz., gegužę jų buvo tik 6 (patikrinta 500), o pažeidimų procentas nukrito iki 1. Tai rodo, kad verslas taikėsi prie vartotojo.

Išvengta drastiškų kainų pokyčių

Projekte dalyvavusios asociacijos „Už sąžiningą bankininkystę“ vykdomasis direktorius Kęstutis Kupšys pastebėjo, kad stebėti dideles įmones buvo lengviau negu smulkias. Lauktų drastiškų kainų pokyčių taip ir neišvysta.

„Labiausiai, tarsi per padidinamąjį stiklą, buvo stebimi didieji prekybos centrai. Ir čia matėsi, kad jie elgiasi sąžiningai, kainų nekelia, specialiai neapvalina, ir netgi pagrindinių produktų krepšelio kainas sumažino vartotojo naudai. Tuo tarpu didžiausius pažeidimus ir piktnaudžiavimo atvejus buvo galima išvysti smulkiojo verslo srityje, pavyzdžiui, turguose, kavinėse, kirpyklose, kaimo turizmo sodybose“, – sakė jis.

Mažesnis visuomenės dėmesys, o kartais tiesiog neišmanymas, daliai verslo sukūrė prielaidas piktnaudžiauti. Visi verslininkai, kurių įmonėse projekto komanda aptiko pažeidimus, buvo informuoti, jiems suteikiama praktinė pagalba, tad jie tikrai turėjo galimybę pažeidimus ištaisyti. Informacija apie tuos, kurie, deja, to nepadarė, buvo perduota Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai.

Kainų litais skelbimas – pagalba vartotojams

K. Kupšio nuomone, galima drąsiai teigti, kad prie naujosios valiutos vartotojai jau įprato, tai rodo Pranešu.lt svetainėje vis mažėjęs pranešimų skaičius. Tačiau, anot jo, negalima neatsižvelgti į socialiai labiausiai pažeidžiamą vartotojų grupę – pensininkus, neįgaliuosius, žemesnių pajamų, mažesnį ekonominį išprusimą turinčiuosius asmenis. Jų labui būtų sąžininga palikti kainų nurodymą dviem valiutomis dar bent pusmetį.

„Šiomis dienomis pasirodę verslo pranešimai, kad vartotojai jau įprato prie euro, kad nėra prasmės iki metų galo kainas nurodyti dar ir litais, nerodo socialinio jautrumo. Juk tiems, kam jau yra lengva orientuotis, nebus sunku tai daryti ir toliau. Akivaizdu, kad šiuo atveju stipresnis neturi diktuoti savo valios, jis turi atsižvelgti į silpnesnįjį, kuriam nėra taip lengva. Lietuvoje gyvena didžiulis skaičius mažesnes pajamas turinčių vartotojų, skaičiuojančių kiekvieną centą, kuriems vis dar svarbu versti kainas eurais į kainas litais ir stengtis subalansuoti kasmėnesinį savo šeimos biudžetą“, – sako Asociacijos „Už sąžiningą bankininkystę“ vykdomasis direktorius.

Anot jo, Lietuvai kainas skelbti litais bei eurais iki 2016 m. sausio 1 d. rekomendavo euro įvedimo patirtį turintys kolegos iš Latvijos. Tą patį siūlė ir Europos Komisija pernai lapkritį paskelbtoje ataskaitoje apie euro įvedimą Lietuvoje.

„Mes laikomės savo pozicijos ir manome, kad reikėtų atsižvelgti į Europos Komisijos rekomendacijas. Todėl skatiname verslininkus laisvanoriškai pratęsti informavimą apie prekių ir paslaugų įkainius dvejomis valiutomis – litais bei eurais – iki šių metų galo. Manau, kad daugumai vartotojų tai bus didelis palengvinimas orientuojantis sudėtingoje, daug kam vis dar neįprastoje kainodaroje“, – sakė K. Kupšys.

Apie projektą Pranešu.lt

Projektas Pranešu.lt (www.pranesu.lt) vyko nuo praėjusių metų rugpjūčio. Vartotojai šiuo projektu buvo skatinami aktyviai įsitraukti į euro įvedimo procesą, stebint kainų pokyčius bei verslininkų sąžiningumą: ar pastarieji nekelia kainos dėl euro įvedimo, teisingai suapvalina verčiant kainą iš litų į eurus, pateikia kainas abejomis valiutomis, kitaip neklaidina vartotojų. Portale buvo galima ne tik papeikti, radus pažeidimų, bet ir pagirti verslininkus už sąžiningumą. Informaciją prekybos ir paslaugų vietose tikrino 4 žmonių projekto komanda.

Projektą su Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos skirtu finansavimui vykdė į Lietuvos vartotojų organizacijų aljansą įeinanti asociacija „Už sąžiningą bankininkystę“. Pilietiškai nusiteikę vartotojai Pranešu.lt portale galėjo lankytis ir pranešti apie pažeidimų atvejus ar sąžiningus verslininkus iki šių metų birželio 30 dienos.

Apie Lietuvos vartotojų organizacijų aljansą

Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas – tai 2012 m. susikūręs 7 vartotojų organizacijų susivienijimas, į kurį įeina, abėcėlės tvarka, Asociacija „Už sąžiningą bankininkystę“, Lietuvos bankų klientų asociacija, Lietuvos gyventojų patarėjų sąjunga, Lietuvos vartotojų asociacija, Lietuvos vartotojų sąjunga, Nacionalinė finansinių paslaugų vartotojų asociacija ir Vartotojų teisių gynimo centras. Aljanso prezidente išrinkta Nacionalinės finansinių paslaugų vartotojų asociacijos direktorė Eglė Kybartienė.


AINA Facebook naujienos

 Pamatykite naujienas pirmi!
 Sekite naujienas mūsų "Facebook" paskyroje!


Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: